För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Duon bakom Period Pack gör upp i Sverigefinal

Publicerad 12 okt 2021
På fredag är det dags att kora Årets Företagare 2021. I år är det två unga Örebroentreprenörer som representerar regionen i riksfinalen som äger rum i Stockholms Stadshus.

Det började i ett klassrum i en källare på Thoren Business School 2017 när Amanda Mattsson helt plötsligt kom på den magiska idén om gratis mensskydd på toaletter:

- Jag såg framför mig behållare med gratis mensskydd på alla flygplan, där går det ju inte att köpa. Jag blev så lyrisk att jag ställde mig upp och ropade: "Jag kom på världens bästa idé!" Det var väl någon enstaka som förstod men det var fortfarande väldigt obekvämt att prata om mens då, säger Amanda till tidningen NA.se. 

En företagsam duo med jämställdhet i sikte

Entreprenörerna, som lärde känna varandra på gymnasiet, jobbade till en början inte tillsammans, det var först efter skolan som de tog ett krafttag och satsade fullt ut på Period Pack som registrerades som ett aktiebolag 2019. 

- Vi kompletterar- och känner tillit till varandra. Det finns ingen prestige mellan oss. Det är nog därför det gått så fort för oss, säger Lova Svensson till tidningen.

Gör upp om Årets Företagare 2021

I dag finns deras behållare med mensskydd på flera arbetsplatser och skolor runtom i landet och även utomlands. Nyligen korades Lova och Amanda till Årets Företagare i Örebro län, nu avslöjar de att duon att de direkt efter prisutdelningen åkte och jobbade. På fredag gör kollegorna upp i riksfinal i Stockholms Stadshus.

- Det som är extra roligt är att vi utsågs till Årets företagare och inte Årets unga företagare, säger Lova.

Positiv respons i mansdominerade branscher

Det som driver Lova och Amanda är att göra världen mer jämställd. De vill att mensskydd på toaletter ska vara lika självklart som toalettpapper. De avslöjar att de branscher som varit mest positiva till Period Pack har varit mansdominerade. 

- I dag är det få bolag som inte arbetar för jämställdhet. Man pratar inte längre om att man är duktig om man jobbar för jämställdhet. Snarare att du är dålig om du inte gör det, det är lite av den nya standarden, säger Lova och förklarar vidare:

- Det är ett enkelt och konkret sätt att verka jämställt på. Dessutom värnar den typen av företag lite extra om kvinnorna där tror jag. Det här ger också ett resultat på en gång, utan att de behöver ändra hela företagskulturen.

Fler nyheter från Företagarna