PRESSMEDDELANDE: Småföretagskonjunkturen i Kronoberg överträffade prognosen

Publicerad 17 jun 2021
Konjunkturläget i Kronobergs län är fortsatt positivt. Även om den har fortsatt att försvagas blev nedgången inte så brant som företagens prognos indikerade. Dessutom uppger 7 av 10 företag att de på sikt har goda möjligheter att växa. Det visar årets Småföretagsbarometer, som presenteras av Företagarna, Swedbank och Sparbankerna.

Konjunkturen bland landets småföretag har fortsatt nedåt som en konsekvens av coronapandemin. Konjunkturindikatorn[1]för hela Sverige ligger nu på en negativ nivå, men som ett av endast sex län är det positivt för Kronobergs län med ett utfall på 5 (rikssnittet -15). I fjol förväntade sig företagarna här en kraftig nedgång från nettotalet 45 till -50.  Stor osäkerhet om pandemins effekter på företagandet bidrog troligtvis till företagens pessimistiska prognos i fjolårets rapport.

Bland annat påverkas resultatet av att tillväxttakten i sysselsättningen har gått ner, 15 procent svarade att de anställt fler medan 16 procent har minskat personalstyrkan. Även tillväxttakten för orderingången har gått ner, men trots det har 33 procent haft en ökad orderingång. Prognosen för orderutvecklingen det kommande året är påverkad av den optimism många företagare upplever och visar på en stark uppgång. Drygt hälften, 51 procent av företagen tror att orderingången kommer öka, medan endast 15 procent förväntar sig att den kommer minska.

- Som företagare känner jag definitivt igen mig gällande konjunkturen i Kronoberg. Jag upplever att sysselsättningen och orderläget har mattats av hos de flera företag i min närhet. Pandemin har satt sina spår. Trots detta tycker jag nog att framtiden ser rätt ljus ut. Ett problem som vi alla känner är bland annat brist på bostäder och att få tag på rätt arbetskraft vilket medför att det kan bli svårt för en del företag att expandera i den takt som krävs, säger Elin Runnemalm, vd ER-partner.

Lägre lönsamhet men stor optimism inför det kommande året

För andra året i rad mattas tillväxttakten för lönsamheten av i länet, men trots det är nettotalet positivt och högre än rikssnittet, 9 respektive -4. Inför nästa år förväntas nettotalet för lönsamheten bland Kronoberg läns småföretag öka till 37. Ett sådant utfall skulle vara historiskt högt och i länet tror 45 procent av småföretagen på en högre lönsamhet medan endast 8 procent tror att den blir lägre.

- I årets barometer ser vi att konjunkturen för småföretagen har mattats av kraftigt under de senaste tolv månaderna. Företagens prognoser för de kommande tolv månaderna är mycket optimistiska. Brist på lämplig arbetskraft är det enskilt största tillväxthindret som Kronobergs företag upplever. Även höga arbetskraftskostnader och politisk oförutsägbarhet är betydande hinder för tillväxt bland hos företagen. Här är det viktigt att som politiker och beslutsfattare verkligen se till att spelplanen är tydlig och att företagen får de bästa förutsättningar att skapa nya jobb och tillväxt, säger Frida Boklund, regionchef Företagarna Kronoberg.

För mer information:

Frida Boklund, regionchef Företagarna Jönköpings län, 0768-868299, frida.boklund@foretagarna.se

Ladda ner läns- och riksrapport av Småföretagsbarometern via Företagarna

Fakta

Småföretagsbarometern har genomförts sedan 1985 och är Sveriges största och äldsta undersökning om småföretagarnas uppfattning och förväntningar om konjunkturen. Undersökningen omfattar cirka

4 000 företag inom det privata näringslivet med 1–49 anställda. Storleken på urvalet och antalet respondenter gör att vi kan analysera utvecklingen både på bransch – och länsnivå. Intervjuerna har gjorts i samarbete med Novus. Småföretagsbarometern publiceras en gång om året.

Figur över sammanlagd konjunkturindikator; sysselsättning, orderingång och omsättning (nettotal) i Kronobergs län och riket 1995–2021

[1] I Småföretagsbarometern redovisas nettotal där svaren räknas om till procentandelar. Skillnaden mellan procentandelen positiva svar och procentandelen negativa svar benämns nettotal. Nettotalet visar hur snabbt tillväxten förändras, snarare än en absolut nivå. För att få småföretagens konjunkturindikator adderas nettotalen för sysselsättning, orderingång och omsättning. Summan av dessa nettotal bildar alltså en konjunkturindikator.