För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

UPPROP: ÅTERINFÖR INTE P-AVGIFT I CENTRUM

Publicerad 1 mar 2023
Beslutet att återinföra p-avgift i Oskarshamns stadskärna är inte enbart ett hårt slag mot det fysiska företagandet, det går dessutom helt stick i stäv med det arbete som kommunen, tillsammans med aktörer som Attraktiva Oskarshamn, fastighetsägare och Företagarna Oskarshamn, har drivit de senaste åren.

Dessutom saknas en konsekvensanalys av vilka effekterna blir av denna åtgärd. Vilka undersökningar och utredningar ligger till grund för beslutet? Vad kostar en döende stadskärna? Och vilka alternativa metoder skulle kunna vara aktuella?

De senaste åren har varit en utmaning för alla som bedriver företagande. Det behöver ingen närmare förklaring, det stavas helt enkelt pandemi, följt av krig, inflation och historiskt höga elkostnader på en och samma gång.

Dessa faktorer har lett till två saker – dels att hushåll och företag fått allt mindre pengar att spendera, dels att det har legat nära till hands att spendera sina pengar på nätet istället för den fysiska handeln.

Att återinföra p-avgift är ytterligare ett hårt slag mot näringsidkare i centrum, och går helt emot det arbete som uttalat syftar till att skapa en attraktiv och föränderlig stadskärna där såväl invånare som besökare ska trivas och vilja tillbringa tid. En stadskärna med ett relevant utbud och en tilltalande
utformning. I detta arbete sliter intressenterna med att ha generösa öppettider, förse gångstråk och torg med utsmyckningar och aktiviteter, hålla rent och snyggt, attrahera nyetableringar och besökare på alla sätt och ge förutsättningar för ett flöde av människor in till staden och att få genomresande att stanna och spendera tid i centrum.

Det som händer vid återinförande av p-avgift är följande:

- Kostnad för besökaren tillkommer – idag jagar alla kostnader, och kan man välja bort någon som inte tillför något värde så gör man det. Se till exempel på effekten av skatten på plastkassarna de senaste åren. Det är inte många som idag betalar extra för plastkassar som man tidigare fick gratis (i t ex klädaffärer) eller betala mer än dubbelt än tidigare (i matbutiker).

- Obekvämt/krångligt – många bilburna besökare i centrum är äldre; personer som kanske inte har smartphones, eller som saknar vana att använda appar, utländska besökare som inte har tillgång till Svenska Swish eller liknande Svenska system. Momentet att betala är en tröskel i sig, även i de fall besökaren inte bryr sig om kostnaden.

- Konkurrenssituation gentemot externt handelsområde. Senast det var avgiftsbelagt i stadskärnan fanns inte Snickeriet. P-avgift i centrum ger kunden skäl att istället svänga förbi butikerna och företag på Snickeriet för att utföra sina aktiviteter.

- Matvarubutik i centrum - Coop Flanaden är den verksamhet som får allra tydligast negativ effekt av återinförande av p-avgift. Alla andra matvarubutiker i Oskarshamn har avgiftsfri parkering. I genomsnitt över året har Coop Flanaden 16 000 kunder/vecka. Det är 16 000 kunder som också passar på att göra övriga ärenden, besöka andra butiker i stadskärnan. Ett minskat flöde till Coop Flanaden innebär minskat flöde till övriga centrumbutiker och företag.

En levande stadskärna är betydande faktor för tillväxt. Konsekvenserna av att återinföra avgiftsbelagd parkering riskerar att påverka kommunens vision om 30 000 invånare år 2030. Det är inte svårt att förstå att ett minskat flöde till stadskärnan leder till att företag, butiker och restauranger/caféer kommer tvingas stänga eller flytta, vilket i sin tur gör det besvärligt – för att inte säga omöjligt - att attrahera nya verksamheter att etablera sig här. Att få unga människor att stanna i kommunen, eller få nya invånare att flytta hit, blir allt svårare ju sämre utbudet blir. Minskad inflyttning tillsammans med högre utflyttning leder till att vi inte kan kompetensförsörja det näringsliv som redan idag har behov av inflyttad arbetskraft.

Beslutet om återinförandet av p-avgift saknar konsekvensanalys!

Att ta ett beslut om en sådan här åtgärd utan att ha gjort en grundlig undersökning av följderna är vårdslöst. Handel Oskarshamn efterfrågar därför en redovisning av en konsekvensanalys, där hänsyn tas till bland annat nedanstående frågeställningar.

  • Vilka blir effekterna av återinförandet av p-avgift?
  • Hur kommer detta att påverka flödet in till stadskärnan, vad kommer det att göra med butikernas omsättning?
  • Vad händer om och när flöde och omsättning sjunker, när både sortiment, yta och personal måste minskas?
  • Vad händer när butiker och andra verksamheter tvingas slå igen och stadskärnan fylls med tomma skyltfönster och lokaler?
  • Hur ska vi attrahera nya verksamheter att etablera sig här?
  • Hur ska vi locka invånare och besökare till en utarmad stadskärna?

I det fall det finns undersökningar och utredningar som ligger till grund för beslutet, önskar Handel Oskarshamn att ta del av dessa.

Förslag på alternativa metoder:

Att återinföra p-avgift beräknas ge intäkter på ca 2 miljoner kronor per år. Detta är en siffra som baseras främst på historiska intäkter till följd av p-avgift, och är sannolikt ganska osäker med anledning av att förutsättningarna 2023 är vitt skilda från förutsättningarna fram till 2017, då p-skivan infördes.

Förslag på alternativa åtgärder för att aktörerna i stadskärnan ska drabbas mindre:

  • Avgift nattetid, exempelvis 22-08 då boende kan köpa boendeparkeringstillstånd månadsvis.
  • Öka bötesbeloppet ytterligare för felparkering (inom ramen för vad som är tillåtet)

Föreningen Företagarna  Oskarshamn vädjar härmed till Oskarshamns kommun att inte återinföra p-avgift i stadskärnan.

Företagarna Oskarshamn 2023-02-28

Claes Thunberg, ordförande

Taggar
Fler nyheter från Företagarna