För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Unga Företagare i Mullsjö 2023!

Publicerad 7 jun 2023
Företagarna knackar på Årets unga företagare i Mullsjö Kommun 2023, Paul van der Werf, som driver Vätterbygdens Truck AB.

Motivering:

Årets unga företagare har med en positiv attityd och en stor arbetsinsats tagit över ett Mullsjöföretag.

Företaget som i sin vardag hjälper andra att lyfta tungt, har även lyft sitt nygamla företag till nya höjder med flerdubblad omsättning och nya arbetstillfällen.

En solig eftermiddag några dagar innan träffas vi på Truckgatan i Mullsjö på företaget som man kan se från stora vägen när man passerar Mullsjö och får ställa några frågor och höra mer om hans resa.

Paul tog över företaget 2018 efter Cennet Karlsson som startade företaget 1989. Då var företaget betydligt mindre och hade med åren minskat i storlek. Då utan anställda.

Pauls far äger fastigheten och driver Allt på hjul AB och de två skulle kika på fastigheten som då va till salu. Då erbjöd Cennet att sälja sitt företag och Paul funderade över natten, men högg direkt på erbjudandet.

Med en bakgrund som Bussmekaniker och Lastbilsmekaniker så hade han stor erfarenhet av reparationer.

Idag gör företaget reparation, service och underhåll av truckar, samt köper, säljer och erbjuder uthyrning av truckar i alla tänkbara varianter.

Kunderna kommer från hela Sverige. Företaget har växt ordentligt för varje år som gått och nu har Paul två anställda till hjälp, men ser att personalbehovet kommer med största sannolikhet att öka. De har skapat sig ett gott rykte i branschen numera.

Han är så nöjd med sina medarbetare och visar glatt en mugg han fått av dem med orden Världens bästa chef. En mugg han med glädje använder och den gör honom lika glad som den utmärkelse han precis fått som Årets Unga företagare av Företagarna i Mullsjö.

Många av kunderna hittar företaget via hemsida/webshop, som just nu byggs om av ett annat Mullsjöföretag Divido.

Någon påverkan av senaste årens turbulens av pandemi, lågkonjunktur m.m. har de inte märkt. Företaget ökar hela tiden. Vilket Paul gläds åt och ser gärna en stabil utveckling i lagom lugn takt, så att resultatet blir bra.

Med utrustade servicebilar åker de runt och jobbar när de inte är på verkstaden i Mullsjö. Det är ett jobb Paul gärna gör själv om det passar, då bilresorna är ett sätt att varva ner.  De har egen lastbil för trucktransporter och när det hämtas en truck så kan man hyra en annan så länge av dem.

Hur är det att vara företagare frågar vi. Är det vad han föreställde sig innan?

- Det blir mycket jobb och max 2 veckors semester. Tankarna på jobbet hänger alltid med, från man vaknar till man lägger sig.

Det är något många företagare säkert känner igen sig i. Trots det skulle Paul inte vilja gå tillbaka till att vara anställd igen, nu när han vet hur omväxlande och givande företagandet är.

Det är kul med variationen, men att skruva och sälja är nog det som är allra roligast, berättar Paul.

Dagens truckar är oftast eldrivna. De nya truckar företaget säljer har lithiumbatterier, som är snabbladdande, minskat underhåll, Halva batteriet laddas på lunchen.

De största truckarna går vanligtvis på diesel fortfarande, även om det där kommer fler eldrivna nu.

En ny truck kan kosta allt från 20 tusen upp till ett par miljoner. Vissa märken är dyrare än andra såklart. Paul erbjuder de som han tycker är mest prisvärda med hög kvalitet.

På skrivbordet står leksaksminiatyrer av truckar och han berättar att deras tvååring gillar att leka med dem. Så kanske blir det en mekaniker till framöver här, även om leksakstruckarna gått sönder lite av omild lek, säger Paul och pekar på en ratt som släppt och skrattar.

Vi får avslutningsvis en rundtur i verkstaden och truckhallen och här finns så många olika truckar. Arbetsredskap som många använder i sitt dagliga arbete. Hur högt kan då en truck lyfta frågar jag och får svaret vanligtvis runt 5-6 meter men det finns ännu högre lyfthöjder.

Mot höga höjder alltså, för både företaget och truckarna i sig.

Vi tackar för pratstunden och önskar lycka till framöver med allt.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna