headphones newspaper video-player

PRESSMEDDELANDE: Årets Företagare Jönköpings län 2021 är utsedd!

Idag delade landshövding Helena Jonsson ut priset Årets Företagare Jönköpings län till Frida Scherdén & Oskar Lindholm, Lindholmsgruppen, Eksjö och Årets Unga Företagare Jönköpings län gick till Hanna Björklund, Butik Botanik, Flisby.
Publicerad 2 sep 2021

Våra pristagare är utmärkta förebilder för regionens företagande. Båda pristagarna ligger i framkant och utvecklar sin bransch. Våra vinnare sätter verkligen Jönköpings län på kartan, säger Frida Boklund, regionchef Företagarna.

– Kreativitet, ett genuint intresse och förmågan att fokusera kännetecknar våra vinnare. Framgångsrika och innovativa företag är en förutsättning för att Sverige och Jönköpings län ska fortsätta utvecklas, säger landshövding Helena Jonsson.

Juryns motivering Årets Företagare Jönköpings län:

”De står stadigt på koncernens trygga grund, där stabilitet, långsiktighet och småländskt sunt förnuft är naturliga hörnstenar. Med mod, driv och envishet tar de bolagen vidare mot framtiden, utan att någonsin tveka inför nästa steg i utvecklingen. Generation efter generation med samma målmedvetenhet som tidigare fortsätter vår vinnare att skapa trygga platser för livet. De arbetar konkret och framgångsrikt med såväl hållbarhet som integration, och har samtidigt ett stort samhällsengagemang, inte minst inom utbildningsfrågor. Koncernens marknadsföring bidrar ständigt till att förstärka varumärket Eksjös koppling till vackra trähus.”

Juryns motivering Årets Unga Företagare:

” Årets Unga Företagare har i en hårt konkurrenssatt bransch lyckats bygga upp ett starkt varumärke både lokalt samt utanför kommunens och länets gränser. Personen har visat på en kreativitet och drivkraft utöver det vanliga som smittar av sig på omgivningen. Företagaren tillhandahåller produkter som tilltalar många och på så sätt inte bara lyckats med försäljning utan även göra sin verksamhet på landsbygden till en utflyktsdestination för många. Företagaren sitter inte stilla i båten utan har under de senaste åren både expanderat digitalt och fysiskt med fin lönsamhet och stor följarskara. Att personen även är mån om sin omgivning och aktiv i nätverk som syftar till att stärka entreprenörer på landsbygden och platsen man verkar på gör vinnare ännu mer.”

Vinnarna går nu direkt till den stora nationella finalen i Stockholm.

För ytterligare information eller frågor, kontakta:
Regionchef Frida Boklund, 0768 – 86 82 99

Årets Företagare har delats ut i drygt 20 år på lokal och regional nivå. Sedan 2007 koras även Årets Företagare i Sverige. Priset ges till en företagare som visat prov på att vara extra kreativ och företagsam och som fungerar som en inspirationskälla och förebild för andra företagare.