För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Svagt nedåt i konjunkturen hos småföretagen i Jönköpings län

Publicerad 11 jun 2019
Trots en viss nedgång är småföretagskonjunkturen i Jönköpings län den fjärde starkaste i landet. Men inför nästa år är förväntningarna att den ska mattas av kraftig och placera länet under riksgenomsnittet. Det visar årets Småföretagsbarometer, som presenteras av Företagarna, Swedbank och Sparbankerna.
. Figur över sammanlagd konjunkturindikator; sysselsättning, orderingång och omsättning (nettotal) i Jönköpings län och riket 1995-2019

Nedgången i konjunkturindikatorn[1] för Jönköpings län förutspåddes av företagarna redan i fjol. Länet går med ett nettotal på 83 fortfarande starkt och klart över riksgenomsnittets 61 men företagarnas prognos inför de kommande tolv månaderna är en fortsatt nedgång till ett nettotal på 69. I barometern vittnar de bland annat om att svårigheterna att hitta lämplig arbetskraft och tuff konkurrens hindrar dem att växa. Nästan dubbelt så många (11 respektive 6 procent) än riksgenomsnittet upplever även lagar och myndighetsregler som hinder för tillväxt.   

  • Vi har fortsatt ett mycket bra företagsklimat i regionen. Företagen går på högvarv och mår till största delen väldigt bra. Men det börjar smyga in en del tvivel på framtidsmöjligheterna vilket vi också ser i småföretagsbarometern. Det är främst två orsaker till detta: Frågan om konjunkturen kommer att hålla sig på en fortsatt hög nivå samt bristen på kompentent arbetskraft, säger Fredrik Bosmyr, företagschef Swedbank Jönköping.

 

Fortsatt god tillväxt i sysselsättning men lönsamheten minskar

Efter två års vikande tillväxt i sysselsättningen vände siffrorna uppåt i Jönköpings län och 24 procent av länets småföretag har ökat antal anställda. Endast 7 procent har minskat personalstyrkan. Inför nästa år är man fortsatt positiva och tror på en liten ökning jämfört med i år.

Nästan hälften (46 procent) av företagen i Jönköpings län har tackat nej till order under det senaste året. Av dessa anger 68 procent att huvudorsaken är att de redan har mer att göra än de hinner med. Det är en ökning sedan i fjol då 53 procent av företagen uppgav detta.

Länets samlade nettotal för lönsamhetsutvecklingen har mer än halverats, från 33 till 14, sedan den senaste mätningen. 32 procent av förertagen har upplevt en förbättrad lönsamhet under det senaste året, medan 18 procent upplevt att den försämrats.

  • Konjunkturen är fortsatt stark i vårt län, även om vi ser en tydlig avmattning och att prognosen framåt är något mer dämpad. Industrin har gått bra och driver konjunkturen i länet framåt. Bygg och handel har haft det tufft i hela Sverige, vilket är något som vi även märker av i Jönköpings län. Årets Småföretagsbarometer visar också tydligt att vi står inför demografiska utmaningar och att företagen upplever kompetensförsörjningen som ett allt större problem, säger Företagarna Jönköpings regionchef Frida Boklund.

För mer information:                                          

Fredrik Bosmyr, företagschef Swedbank Jönköping, tel.nr. 072-563 69 17

Frida Boklund, regionchef Företagarna Jönköping, tel: 076 886 82 99

 

Fakta

Småföretagsbarometern har genomförts sedan 1985 och är Sveriges största och äldsta undersökning om småföretagarnas uppfattning och förväntningar om konjunkturen. Undersökningen omfattar cirka

4 000 företag inom det privata näringslivet med 1-49 anställda. Storleken på urvalet och antalet respondenter gör att vi kan analysera utvecklingen både på bransch – och länsnivå. Intervjuerna har gjorts i samarbete med Novus.

Småföretagsbarometern publiceras en gång om året.

 

[1] I Småföretagsbarometern redovisas nettotal där svaren räknas om till procentandelar. Skillnaden mellan procentandelen positiva svar och procentandelen negativa svar benämns nettotal. Nettotalet visar hur snabbt tillväxten förändras, snarare än en absolut nivå. För att få småföretagens konjunkturindikator adderas nettotalen för sysselsättning, orderingång och omsättning. Summan av dessa nettotal bildar alltså en konjunkturindikator.

Fler nyheter från Företagarna