headphones newspaper video-player

”Företaget lever – men hur länge?”

Sofie Jugård Löfgren, vd och grundare på Aktivut, befinner sig mitt i en hårt drabbad bransch där kreativitet och uthållighet blir ovanligt viktiga verktyg för en företagare.
Publicerad 25 jan 2021
Aktivut med bas på Frösön tappade 75 procent av omsättningen under 2020, till följd av pandemin. Foto: Shutterstock

För turist- och eventföretagen är det fortfarande stora grader av osäkerhet som råder. Det vet Sofie Jugård Löfgren, vd för Aktivut  med bas på Frösön.

sofiejugardlofgren_rund150px.pngFöretaget fokuserar på skräddarsydda upplevelser med friluftsliv och natur som grund. Största kundgruppen är företag som bokar friluftsevent, något som under coronapandemin förstås inte gått att genomföra för större grupper.

– Om jag är positiv till framtiden eller pessimistisk växlar dag för dag nu. Men rent krasst har omsättningen minskat med 75 procent under 2020, konstaterar Sofie Jugård Löfgren.

Personalstyrkan kan under normala förhållanden under en del projekt nå 150 personer, inklusive volontärer. Nu, i och med pandemin, har både Sofie Jugård Löfgren och hennes man, som hon driver företaget tillsammans med, inte kunnat ta in någon tillfällig personal. De har korttidspermitterat både den person de har fast anställd och sig själva. 

Försöker utnyttja tiden

Att använda den frigjorda tiden till det bästa är viktigt, tycker hon. Företagare bär ofta på en uthållighet och kreativitet, som kommer väl tillpass under kriser.

– Vi försöker utnyttja tiden, gå på utbildningar och jag har tagit på mig projektledaruppdrag. Men det är förstås också ett problem att nu när man väl har tiden att utveckla företaget och satsa så finns inte pengarna, säger Sofie Jugård Löfgren.

Hon menar att vid sidan av ekonomin är osäkerheten är en av de tyngsta faktorerna. Hur smittspridningen och efterföljande restriktioner utvecklas känns som ett lotto, tycker hon.

- Än så länge lever företaget, men jag vet inte hur länge. Vi har jobb inbokade men i och med att det går att avboka ända fram till två veckor innan eventet lever man ju i osäkerhet kring om det blir av, säger Sofie Jugård Löfgren.

– Vi har av våra största kunder fått extrauppdrag, som ger ett extra tillskott. För dem är det viktigt att vi finns kvar efter pandemin, berättar Sofie Jugård Löfgren och tillägger att initiativ från större företag som på detta vis stöttar mindre spelare är något man borde se mer av.

Jättar gynnas först

Att coronapandemin skulle gett ett ökat intresse för natur och friluftsliv har hon märkt. Men det har ännu inte gett effekt för Aktivut.

– Vi brinner för friluftsliv och vill gärna locka fler ut i naturen. Min spaning hittills är att det tillkommit många nya friluftsintresserade, men de kommer först till de redan kända platserna och jättarna, som Åre eller Kebnekaise. Det vore bra om de också kunde ge fler jobb åt oss småföretag på mindre orter, om det blir så får framtiden utvisa, säger Sofie Jugård Löfgren.

Fler nyheter från Företagarna

Kan elen ta slut?

Handlar höga elpriser och dålig elförsörjning om att det är brist på el? Företagarnas expert reder ut.

Mer från hela Sverige


Coronakrisen


Krönikor