För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Finans är silver, driva företag är guld

Publicerad 12 jul 2022
Under Almedalsveckan samlades företagare inom Företagarnas nätverk Företagarna Young i Visby. Förutom en vecka fylld av seminarium, nätverk och mingel fick de unga företagarna också göra ett antal företagsbesök. Bland annat hos guldsmeden Annika Gustavsson i Visby.
Annika Gustavsson framför sin butik St:Hansgatan 26 i Visby

Annika Gustavsson fann sin stora passion i livet genom sitt fritidsintresse.  Hon arbetade tidigare inom finansbranschen och på kvällarna började hon göra smycken.

Från fritidsaktivitet till utibildning 

Ganska snabbt insåg Annika  att hon funnit sitt kall i livet. Hon hade då varit verksam tio år inom finansbranschen och steget  mot drömmen tog sin tid men slutligen tog Annika beslutet och utbildade sig till smyckesdesigner och guldsmed. Efter 4 års studier i Stockholm och Köpenhamn öppnade hon sin egen butik och smedja mitt i världsarvsstaden Visby 2014: Annika Gustavsson Jewelry. Här skapar hon tidlösa smycken med inspiration från den gotländska naturen 

-Jag är guldsmedsmästare, det tar tio år att bli det. Först måste man få gesällbrev som tar fyra år, berättar Annika.

Vågade följa sin barndomsdröm

Företagandet var en del av en process hos Annika som drömt om eget företag sedan barnsben. 

-Jag tröttande på att följa någon annans dröm. Redan som liten ville jag bli företagare och efter 10 år i finansbranschen hann den drömmen i kapp mig.

Valet av yrket guldsmed kan tänkas vara något udda. Hur kommer man fram till att man vill bli guldsmed.

-Det enda jag visste var att jag ville bli egen företagare, jobba med händerna och hjälpa människor. Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på en roll eller ett yrke utan snarare söka efter vilka egenskaper man tycker är roligt att jobba med.

Strategier för framgång

Annika valde sin lokal i Visby strategiskt och den ligger på en av Visbys populäraste hantverksgator.

-Den mentala inställningen kunden har när de kliver in i butiken är viktig, säger Annika.

-Det ska kännas att det är genuina hantverk som säljs här. Inget massproducerat.

När Annika köpte butiken som tidigare varit en armaturaffär, var hon också tvungen att köpa med alla kvarvarande lampor och inventarier.

-Jag var ärlig och sa till den tidigare ägaren att jag skulle lägga ned den verksamheten. Jag sålde av allt som fanns kvar och stängde för renovering, berättar Annika.

Huset som Annika huserar i är som många andra hus i Visby, K-märkt vilket innebar att möjligheterna att renovera som hon ville var begränsade. Hon lyckades dock få tillstånd till att slå ut en vägg och göra ett stort fönster så att kunderna kan se in till guldsmedjan.

-Det ger ett värde och tyngd av att det som säljs här också produceras här. Men det är också psykologi. Jag vill kunna säg hej till kunden även om jag sitter och jobbar. Kunden får också förståelse för varför jag inte kan komma direkt och kan titta sig omkring i lugn och ro en stund.

visby 2.jpg

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke

Efter renovering hade Annika 2000: - kronor kvar på fickan. Dagen innan premiären av butiken tog hon sina sista pengar och köpte en fin flaska champagne.

-Det var jag värd, jag hade ingen aning om hur det skulle gå. Skulle kunderna tycka om mina smycken. Jag hade många fakturor som skulle betalas efter alla inköp och renoveringar men jag kände att det är bara att köra. Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke!

-Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke!

Och visst var det rätt av Annika att gasa. Första året gjorde hon en vinst på 450 000 och succén var ett faktum.

-Det var skönt och jag kände "Det  var det året." Men det tar tid innan man vågar anställa. Idag är vi två guldsmeder och två säljare. Under sommaren har vi även extra personal.

Företagarna Young tackar Annika för det fantastiska företagsbesöket och önskar henne en gyllene sommar!

Fler nyheter från Företagarna