För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare i Åstorp får ditt fordon att lysa

Publicerad 27 maj 2024
Det hela började ur det blå. Magnus Henriksson beskriver starten av sitt egenföretagande som ett sammanträffande av en affärsmöjlighet och att han, helt utan erfarenhet, blev tilldelad att hålla en gymnasiekurs i "Projekt och företagande". Det blev startskottet på ett fritidsföretag som växte där kvällar och helger snabbt inte längre räckte till.

Diodhuset Sverige utvecklar, producerar och säljer belysning för fordon under bolagets eget varumärke Ledson, via ett ständigt växande återförsäljarnät i Sverige och Europa.

På frågan om vad som gör honom extra stolt i sitt företagande svarar Henriksson stensäkert:

– Vår fantastiska medarbetare där hela kedjan ser kunden som den viktigaste tillgången. Oavsett avdelning så jobbar man stenhårt för att kunden ska bli nöjd. Oftast jobbar man bara på, utan att egentligen tänka så mycket på vad vi har byggt upp. Men ibland nyper man sig i armen och tänker; hur gick det här till? Från två hyllplan i bokhyllan Billy i vardagsrummet på en fyra rummare till 2000 kvadratmeter, 30 kollegor och en omsättning som snabbt närmar sig 100 miljoner kronor.

Sedan starten 2004 har bolagets omsättning ökat varje år. Nu vill man fortsätta förbättra såväl produktutvecklingen som hur de utvecklar sina affärer på sälj- och marknadssidan.

– Vi har mycket roligt i pipen, säger Henriksson.

Vad gör ni i ert företag för att sticka ut från mängden?

– Vår förmåga att skapa innovativa användarvänliga och snygga belysningar. Från ritbordet har vi med allt från hållbarhet och monteringstider till prestanda och design. Vår service, där vi jobbar hårt för att ge de bästa förutsättningarna till våra återförsäljare och kunder, säger Henriksson.

Vilka är dina bästa företagartips?

– Att inte ge upp när det är motigt. Att alltid ta sitt ansvar gentemot din kund, oavsett hur mycket det kostar eller hur jobbigt det är. När du visar att du inte bara vill sälja en gång, kommer du att få väldigt trogna kunder. Ha medarbetarna med dig och skratta så ofta ni kan, avslutar han.

Fler nyheter från Företagarna