För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Karin får det anrika uppdraget att projektleda Eurovision igen

Publicerad 25 jan 2024
Snart är det dags. Malmö kommer glittra när entusiaster från hela världen vallfärdar till Eurovision song contest.
Pressbild: Mats Bäcker

Företagarna Region Syd har träffat kvinnan bakom glitterfesten. Karin Karlsson är Malmö stads övergripande projektledare för Eurovision i år. Hon var även ansvarig för eventet när det arrangerades i Malmö 2013. Till vardags är Karin programchef på Malmö Live Konserthus.

– Det är fantastiskt att jag får göra det här igen. Det är verkligen häftigt, säger hon euforiskt.

Förra gången, år 2013, hade programmet 173 miljoner tittare, 83 000 besökare på arenan, det kom 30 000 turister och 1 700 journalister till Malmö samt gjordes 65 000 kommersiella övernattningar. Hotellkapaciteten i Malmö har ökat med 40 procent sedan dess. Den här gången kommer inte lika många behöva sova i Köpenhamn. Samtliga hotellrum i kommunen blev snabbt fullbokade under årets Eurovision. Malmö stad står för många av bokningarna, bland annat till produktionen. Malmö arena och alla dess hotellrum är bokat åt SVT under hela perioden.

– Jag tror att siffrorna kommer se annorlunda ut i år. Det kommer bland annat vara färre journalister och fler influensers. Det är lite svårt att säga hur många som kommer till Malmö men vi räknar med cirka 100 000 personer, säger Karlsson.

Flera fartfyllda veckor

Målet är att skapa en folkfest för malmöbor och besökare samt att stärka Malmö som en öppen och tolerant stad. Hela staden ska omfamnas, festen ska sträcka sig förbi arenan i Hyllie.

– Vi satsar mycket på näringslivet. Vi bestämde oss jättetidigt för att näringslivet ska vara med i det här, säger Karlsson.

Om man skapar ett event eller ett innehåll som är inom ramen för Eurovision song contest kommer man kunna synas på deras kanaler. Det kan röra sig om upplevelser så som en inbjuden dj eller stå upp komiker, inte reor eller säljerbjudanden. Genom att skapa ett event kan du få en plats i katalogen på Malmös Eurovision webbsida. I sociala medier kommer man jobba med hasttaggen unitedbymalmö.

– Den 8 maj vill vi skapa världens största glitter afterwork. Tänk världsrekord i glitter. Hoppa på och glittra. Låt alla arbetsplatser glittra, säger Karlsson.

Intresset är stort

Karin Karlsson berättar att budgeten för årets folkfest är otroligt begränsad, betydligt mindre än senast. Men trots det låter hon övertygad om att eventet kommer bli en succé.

– Det kommer bli en vecka av glädje och sammanhang, säger hon.

I januari hade 1 400 volontärer sökt till de 600 platserna som annonserats ut. Intresset för att hjälpa till i arenan är störst. Nu börjar jobbet för arrangörerna med att välja rätt personer till rätt plats.

– Vi kommer vara trötta i slutet av maj. Inte på Eurovision, men trötta, säger Malmös Näringslivsdirektör Mikael Nord.

Fler nyheter från Företagarna