För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Stärkt konjunktur bland småföretagen i Blekinge län!

Publicerad 15 jun 2022
Efter fjolårets nedgång i spåren av coronapandemin har konjunkturen i länet stärkts under det senaste året men inte så mycket som småföretagen i Blekinge förväntade sig i fjol. Deras prognos inför det kommande året är en avmattad konjunktur. Det visar årets Småföretagsbarometer, som presenteras av Företagarna, Swedbank och Sparbankerna.

Konjunkturen bland landets småföretag har stärkts rejält under de senaste tolv månaderna och konjunkturindikatorn* för hela Sverige är nu åter på en positiv nivå och Blekinge län placerar sig med ett nettotal på 56 strax under rikssnittet (57). Det är dock långt under deras förväntningar i fjol om ett nettotal på 93 och inför nästa år tror de på en nedåtgående konjunktur till nettotalet 40, vilket är bland de mest pessimistiska i landet.

Bilaga. Figur över sammanlagd konjunkturindikator; sysselsättning, orderingång och omsättning (nettotal) i Blekinges län och riket 1995–2022

- Småföretagen har återhämtat sig ordentligt efter en lång tid av pandemi och fjolårets relativt svaga konjunkturläge. Detta visar återigen att uthålligheten och kraften i de mindre företagen är landets tillväxtmotor. Småföretagen har dock varit pressade av ett högt kostnadsläge under lång tid och företagen i länet tror på en försämrad tillväxt under det kommande året. För att konjunkturläget ska fortsätta förbättras krävs det att företagen får rätt förutsättningar framåt att skapa jobb och tillväxt, säger Magnus N:son Engelbäck, regionchef Företagarna Syd.

Optimism om förbättrad lönsamhet och rekordstora prishöjningar

Lönsamhetstillväxten i Blekinge län har minskat och är nu på en negativ nivå, minus 8 jämfört med 11 i fjol. Detta är sannolikt en effekt av det högre kostnadsläget till följd av bland annat det oroliga världsläget där inte minst drivmedelskostnaderna ökar kraftigt för många företag. Ett sätt att kompensera kostnadsökningarna är att ta ut högre priser och det uppger rekordhöga 81 procent av länets företagare, i fjol var det 50 procent. Detta kan vara en orsak till att Blekinge läns småföretag tror på en förbättrad lönsamhet det kommande året till ett nettotal på 6.

Drygt hälften av företagen har tackat nej till order

Fler företag i Blekinge har tackat nej till order än i riket som helhet, hela 52 procent jämfört med Rikssnittet på 41 procent och en stor ökning från i fjol (40 %) Den främsta anledningen är att de redan har mer att göra än de hinner med. Av de som tackat nej till order angav 47 procent det. Det är betydligt fler än i fjol och även över rikssnittet, 38 respektive 45 procent.

Brist på kompetens och politisk oförutsägbarhet hindrar tillväxt

Många företag i länet vill växa men de ser också utmaningar för att göra det, vanligast är svårigheten att hitta medarbetare med rätt kompetens men de ser även politisk oförutsägbarhet som ett hinder. Det har 22 procent av företagen svarat, en markant ökning sedan i fjol, då 13 procent av dem gav det svaret. Detta är sannolikt en effekt av oro i omvärlden till följd av Rysslands krig i Ukraina vilket har fortsatt driva upp el- och drivmedelspriser samt kostnader för material, leveranser och frakter. Men även svensk energipolitik har en roll i det höga kostnadsläget på energi, vilket kan förklara att politisk oförutsägbarhet upplevs som ett stort tillväxthinder.

För mer information:                                          
Magnus N:son Engelbäck, Regionchef Företagarna Syd
070 - 441 28 94
Magnus.engelback@foretagarna.se

Ladda ner läns- och riksrapport av Småföretagsbarometern via Swedbank, Sparbankernas Riksförbund och Företagarna

* I Småföretagsbarometern redovisas nettotal där svaren räknas om till procentandelar. Skillnaden mellan procentandelen positiva svar och procentandelen negativa svar benämns nettotal. Nettotalet visar hur snabbt tillväxten förändras, snarare än en absolut nivå. För att få småföretagens konjunkturindikator adderas nettotalen för sysselsättning, orderingång och omsättning. Summan av dessa nettotal bildar alltså en konjunkturindikator.

Fakta
Småföretagsbarometern har genomförts sedan 1985 och är Sveriges största och äldsta undersökning om småföretagarnas uppfattning och förväntningar om konjunkturen. Undersökningen omfattar cirka

4 000 företag inom det privata näringslivet med 1–49 anställda. Storleken på urvalet och antalet respondenter gör att vi kan analysera utvecklingen både på bransch – och länsnivå. Intervjuerna har gjorts i samarbete med Novus. Småföretagsbarometern publiceras en gång om året.

 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna