För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Krönika: Om gen Z kan vara aktiva inför valet så kan vi företagare också vara det

Publicerad 9 aug 2022
Med en månad kvar till valet finns det fortfarande tid att bestämma sig, ändra sig och göra skillnad. Genom att aktivt ifrågasätta våra politiker kan vi påverka det samhälle vi lever i. Det är hög tid för Sveriges företagare att ställa krav.

Sociala medier svämmar över. Var jag än vänder blicken är det någon som påminner om att det är val snart. De traditionella medierna granskar våra makthavare, rapporterar om stort och smått och flera har populära valvakor. Alla blickar pekar åt samma håll, alla inväntar den 11 september. 

När jag scrollar igenom mitt Tiktok-flöde är det som vanligt en stor variation klipp som visas. Först är det filmer från en fest, sen är det en arg dam på bussen och därefter en man som är stressad över att en gurka på Willys kostar 32 kronor. Vad har dessa filmklipp gemensamt mer än att jag såg alla en torsdagsnatt under min semester? Kommentarerna. I varje post finns det kommentarer där det kort och gott står: “rösta rätt”. 

"Rösta rätt" är en återkommande kommentar i sociala medier.

Kommentarsfälten i Facebooktrådar är även de en ständig påminnelse om att valet närmar sig. I Facebookgrupper med ekonomisk inriktning ställs det allt färre frågor om investeringar och desto fler frågor om hur man överlever inflationen, hur man har råd att köpa mat och om man ska binda sina lån eller inte. Höstens val kallas för det viktigaste någonsin, en del säger till och med att det är på liv och död. 

Den yngre generationen, de som står inför sina första, andra eller tredje val är mycket aktiva inför valet på sociala medier. De lyfter frågor i den form och på de forum som de anser vara bäst för dem. 80-, 90- och 2000-talisterna kampanjar på Tiktok – inte enbart men delvis. Var kampanjar då Sveriges företagare? De som inte är aktiva på sociala medier? Även om man inte är ense om att valet är på liv och död eller det viktigaste vi har stått inför så är det onekligen ett mycket viktigt val. 

Företagarna har presenterat 106 förslag. Använd dem som en guide, vilka är dina kärnfrågor? Företagarnas prioriterade reformer är minskad regelbörda, minskad beskattning av företag och företagande samt sänkta kostnader att anställa och tillgång till kompetent personal. Plocka russinen ur kakan och ta med dig dem till nästa valdebatt. Ställ frågan till politikerna, vad gör de för dig som företagare?

Annvänd den kommande månaden till din fördel. Glöm inte att Sveriges företagare står för 500 000 röster. Våga ställa krav!

Fler nyheter från Företagarna