För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Ny ordförande slår ett slag för handlarna

Publicerad 7 apr 2024
Göran Agardh svingar numera ordförandeklubban för Företagarna i Stockholms Stad. Han vurmar för handelsfrågor och att stödja småföretagandet. Att en av hans hjärtefrågor är införandet av Euron i Sverige är lätt att förstå när man känner till hans bakgrund.

Hans första företagarskola var sommarjobbet i släktens ICA-handel i den vackra Kullabygden i Skåne. Entreprenörsådran går så långt som tvåhundra år tillbaka i släkten och hans farfars farfar Hans Vilhelm startade lanthandeln som i modern tid blev byns ICA.

- Det var i ICA-butiken när jag jobbade på sommarloven som jag fick insikt i företagandet, vedermödorna och slitet men också lyckokänslan av att vara fri och driva en egen verksamhet, säger Göran Agardh.

Efter ett par år i USA och en tid som anställd i ett storföretag (ITT Flygt) började Göran och hans bror importera tandkräm och kosmetik. Bröderna började också att framgångsrikt bygga två välkända varumärken i skönhetsbranschen

 - Våra erfarenheter ledde oss till nästa steg att starta IDUN Minerals och lite senare lanserade vi också Ida Warg Beauty. Vi sålde Ida Warg Beauty förra hösten och nu lägger jag en stor del av min tid på att fortsätta att utveckla IDUN Minerals tillsammans med vår vd, Caroline Thunstedt, säger Göran. 

Frågan om att byta kronan mot Euron är högst aktuell men inte särskilt väl belyst. I Sverige är politiker och intresseorganisationer vana att vurma för Sveriges viktiga och stora exportföretag men de lite mindre importberoende företagen hamnar i skymundan. 

-Jag driver frågan om Euron för att värna svenskt näringsliv, säger Göran. Det är inte bra för Sverige om våra företag reas ut till utländska ägare på grund av låg kronkurs. Vi behöver fler svenska företag och arbetstillfällen och inte färre. Framför allt vill jag slå ett slag för att vi ska nå ut mer kunskap och debatt. Det är få företagare som faktiskt har satt sig in i vad Euron skulle innebära för dem och deras affär. Därför tycker jag att Företagarna ska ta på sig rollen som kunskapsförmedlare till medlemmarna och skapa rum för debatten.

Läs mer i debattartikel i SvD om Euron.

Fler nyheter från Företagarna