Så skapar du bra inlägg på Facebook

Tala till din målgrupp
Det är omöjligt att skapa ett inlägg som passar alla. Du ska prata till din målgrupp som kan bli dina potentiella kunder. Använd ord som du vet fångar mottagaren och skriv om tankar och/eller intressen som ni delar. De inlägg som människor kan relatera till har större sannolikhet att delas vidare.
Väck känslor
Med all information som vi tar in i olika kanaler idag så krävs det något extra för vi ska stanna upp och ta till oss det som sägs i ett inlägg, istället för att scrolla vidare. Våga väck känslor i ett inlägg. Bra känslor leder oftast till handling vilket ökar chansen till att mottagaren gillar, kommenterar eller delar. Du kan absolut dela med dig av mindre positiva inlägg men försök alltid i slutet av inlägget lämna mottagaren på en bra plats.
Lär ut dina kunskaper
Självklart vill du inte lära ut all din kunskap eftersom det kanske är en del av ditt företag som du faktiskt vill tjäna pengar på. Men för någon som inte är i din bransch så kan små tips göra ett stort intryck. Människor tycker i regel om inlägg som utbildar och lär dem något nytt, så var inte rädd för att göra utbildande inlägg som skapar stort värde för mottagaren.
Foto och video
Lägg kärlek på dina bilder och videos. Det är det första mottagaren ser och du vill att den ska ”poppa”, fånga uppmärksamhet. Bilderna/videos är också viktiga för de säger väldigt mycket om ditt varumärke. Så har du inte en bild eller video som du känner speglar ditt varumärke och företag, fundera en extra gång om du ska lägga upp den.
Lyssna på #företagarpodden #242: Var personlig och lyckas i sociala medier
Storytelling
Våga dela med dig och ditt företags historia. Människor tycker om att få veta vad som händer bakom kulisserna. Låt dina kunder få en inblick i just ditt företag för att skapa en starkare relation.
Sälj inte i varje inlägg
Som företagare så har man oftast sin Facebook-sida för att det ska leda till försäljning i slutändan. Men när det kommer till Facebook så bör inte mer än 20% av dina inlägg vara säljinlägg. Du ska tänka att 80% ska vara inlägg som är utav värde för mottagaren. Inlägg som väcker känslor, inspirerar och utbildar. Tänk att 1 av 5 inlägg ska säga ”köp mig” medan 4 av 5 inlägg ska säga ”tyck om mig”.
Företagarna guidar i samarbete med Emma & Emma AB - marknadsföring och profilering