För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Elin Palmaer Karlsson är Årets Unga Företagare i Mölndal

Publicerad 17 apr 2025
Med sitt företag Elin PK AB har Elin Palmaer Karlsson utsetts till Årets Unga Företagare i Mölndal 2025. Vi bad henne berätta lite om företaget och dela med sig av några framgångfaktorer, framtidsvisioner och företagartips.

Vad var det som fick dig att bli företagare?

– Jag kommer från en familj av företagare, så entreprenörskap har alltid funnits nära till hands för mig. Det har länge varit en dröm att få driva något eget – att få skapa något från grunden och själv forma min vardag. Friheten att bestämma över min egen tid, att få jobba för mig själv och brinna för något jag verkligen tror på har alltid lockat mer än ett traditionellt 9–17-jobb, även om det ibland innebär att jag jobbar dubbelt så mycket. När jag märkte att det fanns ett intresse för min konst och att människor faktiskt ville köpa det jag skapade, kändes det helt naturligt att ta steget och starta eget. Det var ett perfekt tillfälle att testa mina företagsvingar och göra något roligt och meningsfullt av min passion.

Berätta lite om ditt företag!

– Mitt företag, ELIN PK, skapar färgglada inredningsdetaljer med fokus på motiv av mat och dryck – ofta med en nostalgisk twist eller koppling till barndomen. Verken säljs till ett förmånligt pris och produceras på ett hållbart sätt, vilket gör konsten mer tillgänglig för fler. Från början ritade jag blommor, men eftersom det var så många andra som gjorde det ville jag hitta något som skiljde sig från mängden. Jag insåg att drinkar på många sätt liknar blommor – de är vackra, färgstarka och personliga – och det blev mitt sätt att sticka ut och skapa något som känns både bekant och nyskapande.

Vad är det ni gör i ditt företag som sticker ut från mängden och gör er unika?

– Inom konstvärlden finns det ibland en uppfattning om att det kommersiella är något negativt – men jag ser det som något otroligt värdefullt. För mig är det en styrka att kunna skapa produkter som väcker känslor, minnen och igenkänning hos många olika människor. Hos ELIN PK ser vi inte konstnärskapet och företagandet som två separata delar – de är en helhet. Jag utgår både från mina egna känslor och från konsumentens upplevelse, för jag tror att det är i det mötet som något riktigt starkt uppstår. Mat och dryck väcker ofta gemensamma minnen och känslor hos oss människor, och det är där vår konst hittar sin plats. Det som gör oss unika är att vi har hittat en tydlig nisch och en egen visuell stil som sticker ut, samtidigt som vi är lyhörda för våra följare och kunder. Jag är också stolt över att ELIN PK har blivit lönsamt på kort tid. Att kombinera min konstnärliga bakgrund med min utbildning inom ekonomi har varit en nyckel till att kunna bygga upp en internationell och hållbar affär runt mina egendesignade och färgglada posters.

Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?

– Det som gör mig mest stolt är communityt vi har byggt upp kring ELIN PK på sociala medier – en varm, stöttande och peppande grupp människor som verkligen engagerar sig i både konsten och resan bakom företaget. Det är otroligt fint att få känna den gemenskapen och att få bjuda in följarna i processen, lyssna på dem och växa tillsammans. Jag är stolt över att ELIN PK communityt sträcker sig även utanför Sverige och att jag har återförsäljare runt om i världen - allt i från en boutique i Sydafrika till Liberty i London. Jag är också stolt över att jag vågat följa min magkänsla hela vägen. Jag har aldrig gjort ett samarbete jag inte kan stå för, och jag har varit noga med att bygga något jag kan vara stolt över – på riktigt. Att jag dessutom har lyckats inspirera andra till att våga satsa på sin konst och starta eget gör mig extra glad. En annan stor grej för mig personligen är att jag vågat släppa lite på kontrollen och ta in andra i form av konsulter och anställda i företaget. Det var ett stort steg, men också ett viktigt – både för mig och för företagets utveckling.

Berätta om företagets framtidsvisioner!

– Min vision för ELIN PK är att fortsätta växa organiskt och långsiktigt – framför allt online. Jag vill att fler ska kunna upptäcka vår färgglada värld och känna igen sig i motiven, oavsett var de befinner sig. I september 2024 öppnade jag min första fysiska butik, vilket var ett stort och spännande steg. Jag har redan en extraanställd där, men drömmen är att kunna erbjuda en heltidsanställning – och på sikt bygga ett litet team kring ELIN PK. Jag ser framför mig en kreativ och givande arbetsplats. Ett annat viktigt mål är att ta in någon som kan avlasta mig med logistik och försäljning, så att jag själv kan fokusera mer på skapandet och på att utveckla företaget strategiskt.

Vilket är ditt bästa företagartips?

  – "Flest nej vinner." Jag hörde det uttrycket i ett helt annat sammanhang på tv en gång, men det fastnade hos mig – och det har blivit ett slags motto. För mig betyder det att varje nej du får faktiskt är ett steg närmare det där viktiga ja:et du behöver. I början av min resa mejlade jag nästan alla posterföretag i Europa. Det var nej, nej, nej – tills det plötsligt kom ett ja. Och sen ett till. Och till slut började förfrågningarna komma till mig. Så mitt tips är: Var ihärdig. Våga ta plats, våga vara nybörjare och släpp tanken på att du måste kunna allt från start. Du lär dig på vägen, och det kommer gå hur bra som helst.

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?

– Vi jobbar med hållbarhet på flera olika sätt, men framför allt strävar vi efter att göra medvetna val i varje del av processen. Alla våra posters produceras i Sverige, strax utanför Göteborg, på FSC-märkt papper. Det hade varit mer lönsamt att lägga produktionen utomlands, men för mig är det viktigt att ha insyn i hela kedjan – att veta vilket papper som används, hur det produceras och att människorna som arbetar med det har schyssta villkor. Vi tänker också hållbart i själva designen. Jag jobbar med tidlösa, klassiska motiv och teman istället för att följa snabba trender. Tanken är att våra produkter ska kännas relevanta och älskade under lång tid – inte bara under en säsong. På så sätt vill vi bidra till en mer långsiktig konsumtion där konsten får stanna kvar på väggen, istället för att bytas ut.

 

Juryns motivering

Årets unga företagare har på ett framgångsrikt sätt kombinerat sin talang och utbildning inom både konst och ekonomi med en stark entreprenörsanda. Hon har på kort tid och med lönsamhet byggt upp en internationell affär kring sina egendesignade och färgglada posters.

 

Fler nyheter från Företagarna