Folkfylld kvinnolunch om entreprenörskap ska få fler att våga!
Som en del av Göteborgs Stads 400-årsfirande arrangerades lunchen Power400 av Sharp Women Network, med Företagarna Göteborg, Företagarna W, Volvo Car och Almi som partners på temat kvinnligt entreprenörskap. Företagarna presenterade plattformen Företagarna W. som ska undanröja hinder för kvinnligt entreprenörskap och Företagarna Solo, som vi snart ska berätta mer om, sätter strålkastaren på alla Sveriges enmansföretagares villkor.
Aldrig mera mellanchef i kläm
Vid runda bord delades berättelser på temat våga: deltagarnas egna livs- och karriärsprång, både sådana man tidigare gjort och sådana man önskar göra framåt. Våga gå från mellanchef i kläm till friare företagscoach – våga säga nej till uppdrag – våga växla från internationell ekonom till lokal ölbryggare – våga separera – våga tänka tanken att överlag våga mer i livet.
Sharp Women Networks grundare Lillemor Wallenius presenterade tre kvinnliga resenärer som givit sig ut på framgångsrika företagarresor.
Nejsägarna blev trogna kunder
Gona Majid grundade rekryterings- och bemanningsbolaget Motivista Consulting AB med siktet inställt på ett modernt svenskt näringsliv byggt på jämställdhet, mångfald och inkludering. Hon berättade hur de som i företagsstarten talade om för henne att det aldrig kommer att gå idag är hennes kunder.
Den allra första affären blev att hyra in sig själv till ett annat bemanningsbolag, för att lära sig branschspråket (”rekryteringska” som hon kallar det) och vad som krävs för att nå framgång i nischen. Under uppstartstiden jobbade hon 180% och klarade det genom att ta stöd av starka kvinnor runtomkring sig. Hennes främsta tips till andra är: skaffa en mentor och våga drömma riktigt stort.
Töreboda istället för Thailand en tid
Linda Forsberg kickade igång företaget By Faux för att ”på ett nytt sätt föra in konstgjorda växter och träd i finrummen igen”. Idag kan hennes växtväggar beskådas bland annat i Nordstan och Boqueria restaurang. Hon kastade sig ut från en hög position inom media, startade eget och meddelande familjen att några hårda år väntade: ”Jag sa till barnen nu åker vi inte till Thailand, nu åker vi till Töreboda”.
På sin orädda företagarväg har hon bland annat stannat till för att starta kontorshotell för kvinnliga entreprenörer på ett rivningskontrakt: ”ett par roliga år”. Bästa tipset när hon ser tillbaka är att börja sälja direkt. Du behöver inte ha hemsida eller erbjudandet klart, det du behöver göra för att växa är att lyssna på människor och lösa deras problem. Men om du misslyckas då? ”Det värsta som kan hända är en fuckup på listan och sedan går man vidare”.
Skapar innovativa tech-krockar
Malin Kjällström, grundare av Gothenburg Tech Week, utbildade sig till molekylärbiolog men insåg snart att forskningsbanan inte var hennes väg. Via en entreprenörsutbildning växlade hon spår och startade som 29-åring ett bolag med två vänner som hjälper nordiska företag hitta internationella investerare som tar dem ut i världen. I maj i år tog hon ytterligare ett språng och blev sin egen för att skala upp tech-veckan som hon startat och drivit vid sidan av övriga engagemang. Där vill hon tillgängliggöra kompetens genom att sammanföra människor med samma utmaningar men i olika branscher inom tech.
Malin Kjällströms bästa tips är något vi alla kan ta med oss: bestäm dig för ett positivt mindset, då företagandet ibland kommer att ta dig in i tuffa situationer. ”Det du fokuserar på får mest energi, så vila vid sådant som gör dig glad och tar dig framåt. Då kommer det att vara vad som omger dig i längden”.