För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Eurovision – mer än bara tv-sändning

Publicerad 12 apr 2024
Utöver de vanliga omgångarna av musiktävlingen som kommer sändas på tv under veckan har man även dragit i gång med en stor kampanj där hela staden ska omfamnas. Totalt har projektet 140 programpunkter och kommer röra sig ut från Hyllie och in till Folkets park.

– Vi kommer ha flera scenområden i Malmö, bland annat ”Euphoria stage” som har en kapacitet på 7000 besökare. Vi ska skapa en Eurovisionbubbla tillsammans, säger Felicia Fredriksson, projektledare för Euro Village.

En Eurovisionbutik kommer öppnas för att locka besökare in till köpcentret Emporia som ligger granne med arenan där tävlingen kommer hållas.

– Vi har tusen olika planer, en del kommer ske på vårt 27 000 kvm stora tak. Det kommer bland annat bli meet and greet med de tävlande artisterna, säger Christina Holst, marknadschef på Emporia.

För att hantera väskförbudet samarbetar Emporia med Malmö arena, de kommer ordna väskförvaring för alla som har för stora väskor med sig. Alla pengar från väskgarderoben kommer gå till välgörenhet. 

– Vi har extra vakter och poliser kommer röra sig i byggnaden så att alla känner sig trygga och mår bra, säger Holst.

Näringslivet engagerar sig

– Vi vill vara en del i att hjälpa vårt samhälle. Så vi har gjort en öl. Det är vad vi kan göra. Öl är i min mening en del av underhållningen, säger Erik Frithiof från Hyllie bryggeri.

Vad smakar den?

– Det är en helt vanlig jävla öl, säger han och skrattar varmt.

Malmö är redan tapetserad i Eurovision. Taxibilar, busskurer och privata verksamheter, överallt syns glittret och pastellerna som representerar musikfesten. Företagare i, och utanför, staden uppmanas att engagera sig för att bygga upp en festlig atmosfär.

– Vi ser fram emot att få visa upp staden. Vi fokuserar på det vi kan göra. Vi kommer ha vår årliga marknad, men vi sätter på oss en större kostym i år. Vi räknar med minst 10 000 besökare, säger Kajsa Blum, centrumledare på Mitt Möllan.

Fler nyheter från Företagarna