Berätta mer. Har du införskaffat en egen sedelpress?

Inte riktigt! Vi blev inspirerade av en idé från en annan kommun och skapade Kristinehamns-valutan, presentkort där två kronor blev tre. Den 12 juni var det försäljningsstart på presentkort med värde 300 kr till en kostnad av 200 kr och succén var ett faktum.⁠

Vad har ni sett för resultat?


Det har blivit ett lyckat initiativ minst sagt. Vi har upplevt en ökad handel i centrum och ser att Kristinehamnsborna har valt att köpa en cykel eller ny telefon i centrum istället för att beställa den på nätet. Prisskillnaden finns där men med valutan där två kronor blir tre blir det en god affär, för handlare och kund. I september var presentkorten slut och vi har inte haft en enda butikskonkurs i centrum.⁠

Hur ser företagsklimatet ut i Kristinehamn egentligen?

Det lokala företagarklimatet är definitivt på uppgång. Man har förstått i kommunhuset att företagare faktiskt är kunder, och hjälper dem aktivt att hitta rätt, ungefär som du får hjälp i en butik att hitta rätt vara. Det har skett många positiva åtgärder och det reflekteras också i Sveriges Näringslivs attitydundersökning, där Kristinehamn i år klättrat 29 platser, säger Patrik Ekman.⁠