För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

En doft av framgång

Publicerad 31 mar 2022
Jenny Rydhströms övertygelse om att män vill vara hela, rena, lukta gott och ta hand om sig själv har blivit en fullträff. Livsstilsföretaget Gents har gått från klarhet till klarhet.

En entreprenör är sällan någon man blir, utan något man är. Så skulle man kunna beskriva Jenny Rydhströms resa från skattejurist i storstaden till prisad grundare och ägare av livsstilsföretaget Gents med säte i Helsingborg. För även om det krävs pannben för att jobba med skattefrågor i New York så är det genom att se en idé spira, ta form, växa och blomma som en entreprenör kommer till sin rätt.

−Jag och mina två kusiner hade bestämt oss för att bli entreprenörer men frågan var bara inom vilket område, säger hon. 

Jennys pappa gav inspiration

Som barn var hon snabb på att se affärsmöjligheter, till exempel genom att paketera om billig hundchoklad och sälja den med god förtjänst till grannarna, eller genom att göra finfina affärer med storasyster, vilket ledde till indragen veckopeng.

Idén till att starta det som nu är Nordens ledande företag för manlig livsstil fick de från Jennys pappas kamp med engångsrakhyvlar framför badrumsspegeln. Bristen på kvalitetsprodukter för män var som gjord för att ta tag i.

−Det fanns i början av 2000-talet massor av saker för kvinnor men inte de mest basala saker för män, säger hon.

En drake lyfter i motvind

Tillsammans satte hon och kusinerna i gång att fylla visionen Gents som en portal ut i världen med innehåll och produkter. Att bygga upp ett stort sortiment inom hud- och hårvård, dofter, rakning och accessoarer satte dem på prov. Med erfarenheter av att ha blivit blåsta, bråkat med leverantörer, hamnat i varumärkestvister och tusen och en andra saker förstår man varför Jennys motto är ”en drake lyfter inte i medvind utan i motvind”.

−Det bästa med att vara företagare är nog att du har ditt eget öde i dina händer. Det är upp till dig om det ska gå bra, säger hon.

Bra har det gått. Tillväxten sköt i väg. 2018 utnämndes Gents till gasellföretag av Dagens Industri, ett kvitto på att vara ett av de snabbast växande företagen i Sverige. Antalet anställda har också fördubblats flera gånger om och affärsmodellen fått fler ben att stå på. I dag är Gents ledande i Norden på manlig livsstil, men kunderna finns i hela världen genom nätbutiken gents.se som kompletterar de fysiska butikerna Gents Barber & Shop och Gents Barber & Perfume Bar. De egna varumärkena säljs på NK och Åhléns.

Jobba tillsammans igen

Att vara en närvarande ledare är viktigt för Jenny. Företagsklimatet präglas av en blandning av jävlar anamma och uppkavlade ärmar. Eller grit som man säger på engelska. Att pandemins restriktioner är borta frigör ännu mer energi nu när alla kan vara med varandra igen.

−Det är kul att alla är tillbaka på kontor och lager nu. Att få jobba tillsammans igen, det är superkul, säger hon.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna