headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd för företagare

Korttidspermittering viktig krockkudde

Vid årsskiftet slutar de tillfälliga reglerna för att permittera personal på grund av corona att gälla. Företagare i turistbranschen svävar i ovisshet. Vad händer då?
Publicerad 17 sep 2020
Brändön Lodge. Foto: pinebaylodge.se

Ett par mil norr om Luleå ligger Brändön. Där, med utsikt över skärgårdens öar och Bottenhavet driver Göran Widén tillsammans med Johan Björklund en konferensanläggning och fritidsby – men även en mer exklusiv verksamhet som vänder sig till internationella gäster. Brändön Lodge & Pine Bay Lodge. På sommaren lockar ljuset, kajakturer och vildmarksupplevelser besökare från hela världen. Vintertid dansar norrskenet över himlen och snön och det erbjuds hundspann, pimpling, skoterturer och andra aktiviteter.

Coronakrisen har slagit hårt mot verksamheten, liksom för många andra inom besöksnäringen. Efter en ganska jobbig sommar och en svag mötessäsong närmar sig vinterns högsäsong. Men kommer gästerna?

− Man känner sig som en nybörjare i sin egen bransch just nu. Vi har sett ett kraftigt prisras inom logi och boende och ovanpå det vet vi ju inte om våra internationella gäster tillåts eller vågar resa hit under vintersäsongen. Vi måste ha väldigt flexibla bokningsregler och vara förberedda på noll eller hundra, säger Göran Widén.Göran Widen.png

Möjligheten att korttidspermittera personalen har hittills varit räddningen, men den 31 december slutar det tillfälliga regelverket att gälla. I dagsläget kan ingen säga om det blir en förlängning eller om krisåtgärden kommer att försvinna.

Vad ska hända med korttidspermitteringarna?

Ett moment 22

− Det är ett moment 22. För att kunna ha bokningen öppen inför den kommande högsäsongen och ta hand om de gäster som skjutit upp sina paket både måste och vill vi ha kvar våra medarbetare, men om det plötsligt kommer nya reserekommendationer och restriktioner som gör att gästerna inte kommer står vi med fulla arbetspass utan gäster att ta hand om. Vi kan ju inte lägga det vi säljer på lager. Det är det som är det unika med upplevelser, säger Göran Widén.

Många i personalen har arbetat länge i företaget och de sitter på eftertraktade multikompetenser som inte är lätta att ersätta: proffs på värdskap, naturguidning och kockar.

− Vore man iskall skulle vi ha sagt upp personalen redan, men vi har ju ett ansvar både mot de gäster som ser fram emot att få den upplevelse de bokat och våra fantastiska medarbetare som jobbat här under många år. Vi står och faller med vår fantastiska personal, säger Göran Widén.

Det positiva i all osäkerhet är att gästerna vill komma. I stället för avbokningar har gästerna valt att skjuta fram bokningarna i väntan på att coronakrisen ska gå över. Det finns ett sug efter att uppleva den svenska naturen på sommaren och på vintern.

− Vi vill inte låta det här företaget försvinna, men vi kan inte heller fortsätta som vanligt när vardagen är upp och ner. Om möjligheten att korttidspermittera försvinner utan att ersättas av ett annat stödsystem innan krisen klingar av vet jag inte vad vi ska göra, säger Göran Widén.


Mer från hela Sverige


Krönikor

Tema: LAS

Sätt stopp för halvmesyren om Las

Arbetsrätten måste reformeras. Det duger inte att försöka tvinga in företag i en omodern lösning som försvårar för småföretagen samtidigt som arbetslösheten och utanförskapet vä...


Coronakrisen