För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Familjeföretagare som satt färg på Upplands Väsby under 80 år

Publicerad 23 maj 2022
Med specialdesignad tårta, bubbel och blommor uppvaktade Företagarna i Upplands Väsby Årets Företagare 2022 i kommunen. Det var en färgstark trio som uppvaktades eller hur kan man bättre beskriva årets vinnare i kommunen - Calle Nilsson och barnen Linn Stålberg och John Thool ägare till Väsby Färghall AB.
Årets Företagare i Upplands Väsby 2022 är i dubbel bemärkelse en färgstark triofamiljeföretagare från vänster John Thool, Calle Nilsson och Linn Stålberg som driver och har drivit Väsby Färghall AB, ett gammalt välkänt företag, som i år fyller 80 år.

I över 50 år har Calle Nilsson utvecklat företaget Väsby Färghall AB och satt färg på kommunen. Kanske inte bokstavligt men han har sedan 1970-talet drivit familjeföretaget, som i år firar 80 år. Det var hans far Börje Nilsson som öppnade Väsby Färg och Kemikalieaffär på Väsbyvägen 3 ner vid stationen 1942. Idag finns företaget i det egna huset på Frejavägen 1. Nu har tredje generationen tagit över i form av barnen Linn Stålberg och John Thool.

 Det var en mycket glad och nöjd trio som tog emot utmärkelsen av lokalföreningens företrädare Ulf Ahldén, ordförande och styrelseledamoten Anna Lundeborn-Bengtsson.

– Nu släpper jag greppet och låter ungdomarna ta över och utveckla verksamheten efter eget huvud, säger Calle, som samtidigt skär en bit av den specialdesignade tårtan. Både Linn och John har gedigen kunskap om verksamheten. John har med några korta avbrott i annan verksamhet arbetat lång tid i företaget. Efter civilekonomutbildning i bagaget är Linn också högsta grad aktiv i familjeföretaget.

– Vi är jätteglada för utmärkelsen, säger Linn och John, som nu som tredje generationen familjeföretagare ska fortsätta driva och utveckla verksamhet i en alltmer digitaliserad värld.

Väsby Färghall har haft en stabil tillväxt under årens lopp med god lönsamhet. Omsättningen ligger på ca 19 miljoner kronor och företaget har idag sju anställda.

En stor del av Väsby Färghalls kunder är yrkesfolk. 70 procent av omsättningen står byggfirmor och måleriföretag för. 30 procent är privatkunder, som gärna kommer till butiken för att få råd om färgval eller att välja tapeter.

Det var naturligt för Calle att ta över familjeföretaget efter sin far men han har aldrig ställt några krav på sina barn att ta över. Nu är han glad att barnen brinner för företaget och driver verksamheten vidare för att fortsätta sätta färg på Väsby.

– Verksamheten förändras och det kommer nya idéer så det gäller att hänga med. Idag är näthandeln marginell för vår del, men vi märker att köpbeteende förändras. Unga människor köper gärna via nätet. Sociala medier ställer nya krav på verksamhet. Digitaliseringen är något Linn och John har fokus på, liksom branschen i stort.

– Hur ska vi möta den unga generationen är en stor fråga för oss som säljer färg och tapeter, säger Linn. Vi märker att kunderna, framför allt yngre, är pålästa och har kollat på nätet, innan de kommer hit för att handla.

Calle tycker liksom Linn och John att kommunen borde visa lite mer intresse för småföretagen i Väsby. I samband med Företagarnas utdelning var också kommunen på plats i form av näringslivschef Per-Ola Lindahl och kommunalrådet Ann-Christine Larsson Frickner (C), ordförande i kommunens näringslivs- och kompetensutskott.

Inte minst av den anledningen vill Företagarna lyfta fram deras insatser som företagare i Upplands Väsby. 35 procent av kommunens skatteintäkter kommer just från småföretagen och deras anställda.

Motivering

Årets Företagare 2022 i Upplands Väsby är en färgstark trio, Calle Nilsson, dottern Linn Stålberg och sonen John Thool, ägare till Väsby Färghall AB.

Med stabil tillväxt, starkt kundfokus under årets lopp, både vad gäller yrkesfolk och privatkunder, och med en tydlig drivkraft att fånga upp nästa generation kunder för att utveckla en traditionell bransch i det nya digitala landskapet.

Fler nyheter från Företagarna