För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Långa betaltider – större tillväxthinder i Sverige än i övriga Europa

Publicerad 16 jun 2021
Det finns ljusglimtar i Intrums senaste rapport om betaltider, men fortfarande tvingas många företag vänta orimligt länge på att få betalt.
Foto: Shutterstock.com

På onsdagen presenterade kredithanteringsföretaget Intrum sin årliga rapport om hur lång tid det tar för företag i Europa att få betalt för varor och tjänster och vilka konsekvenser detta får.

I årets European Payment Report kan man läsa att långa betaltider är ett större tillväxthinder i Sverige än i övriga Europa.

− Om företagen fick betalt snabbare skulle de kunna växa och skapa ännu fler arbetstillfällen, säger Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg.

Sverige sticker ut

Två tredjedelar av de svenska företagen – det är företagsledare och ekonomichefer som intervjuats – känner oro över sina kunders betalningsförmåga. Nästan hälften av de tillfrågade uppger även att vinstmarginalen minskat, och en majoritet tror att det kommer ta minst två år innan covid-19 inte längre har en negativ ekonomisk effekt på deras företag.

− Även om den svenska ekonomin klarat av covid-19-krisen bättre än många andra EU-länder visar Intrums rapport på hur allvarlig krisen är, säger Daniel Wiberg.

Positiva signaler

Fler än hälften av de svenska företagen har behövt acceptera längre betalningstider än vad de känner sig bekväma med. Samtidigt är det färre företag som i dag kan tänka sig att kompromissa med sina betaltider för att vårda sina kundrelationer (49 procent 2021, jämfört med 82 procent 2020) och 56 procent säger att covid-19 har motiverat dem till att bli bättre på att hantera risken förknippad med sena betalningar i sin verksamhet.

− Det är positivt att fler säger att de inte vill kompromissa med betaltiderna, säger Helena Fond, Företagarnas expert på regelförenkling.

Storbolagen måste ta ansvar

Av rapporten framgår att 69 procent av storföretagen sällan tänker på de negativa aspekterna som en sen betalning kan ha på ett mindre företag.

− Det är viktigt att storbolagen förstår hur problematiskt det är att använda sina mindre underleverantörer som bank genom att dra ut på betalningarna. Trots att vi pratat om det länge har vi ännu ett informationsjobb att göra, säger Helena Fond. 

Politisk stiltje i frågan

Företagarna driver sedan länge på för att korta betaltiderna. Dessvärre är den politiska viljan att ta tag i problemet sval.

− Det rapporteringskrav som utlovades för väldigt länge sedan har ännu inte presenteras. Jag skulle nästan drista mig till att säga att det har varit en förlorad mandatperiod när det kommer till betaltidsfrågan, säger Helena Fond. 

 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna