Så möter du dina kunder efter corona
När det är kris i ekonomin är konsulttjänster en kostnad som företag relativt enkelt kan dra in på. Det unika med coronakrisen är att konsulter inte bara märker av minskad efterfrågan genom sådana mekanismer. Det är förutsättningarna för någonting mer grundläggande som i ett slag ändrats: hur vi umgås och arbetar med varandra. Inte ens den mest erfarna konsult kan göra något om rekommendationer och restriktioner gör att man inte får träffas.
Men vad händer den lyckliga dag då covid-19 klingar av?
Plötsligt dog marknaden
Jens Sångberg är seniorkonsult och partner på organisationsutvecklarna Good Decision i Sundsvall. När vi når honom för en intervju sitter han i bilen på väg till en kund. Det är genom processerna han som konsult sätter i gång på möten med ledningsgrupper, chefer och medarbetare som Good Decision skapar den förändring och måluppfyllelse som kunderna betalar för att åstadkomma.
I backspegeln har det varit ett omtumlande år. Coronakrisen gjorde att Good Decision fick se omsättningen krympa till en tummetott under vårmånaderna då restriktionerna infördes och ovissheten om framtiden var som störst.
− Hela marknaden dog. Vårt arbete är i hög grad personnära. Vi använder oss av spelliknande koncept som innebär att människor möts, sitter i grupper och agerar tillsammans. Plötsligt gick det inte längre, säger Jens Sångberg.
Det blev tvärstopp även för entreprenören, författaren och inspirationsföreläsaren Maria Berghäll som driver Piece of Value i Stockholm. Event och utbildningar blev plötsligt inte möjliga att genomföra och föreläsningar inför större publik var inte att tänka på. Avbokning, inställt, uppskjutet.
Omställning och nytänkande
När en dörr stängs öppnas en annan, som talesättet lyder. En nedstängning som den vi genomlevt i år hade sett helt annorlunda ut förr med faxmaskiner, monokroma monitorer och disketter via postgång. Med dagens digitala verktyg och snabb uppkoppling kan en hel del arbete skötas effektivt på distans och nya möjligheter öppnar sig.
För Good Decision gav krispaketen till företag – särskilt nedsättningen av arbetsgivaravgiften och korttidsstödet – ett andrum. Tillsammans med uppbackning från Företagarna i Västernorrland blev det möjligt att växla ner, ställa om och ägna tiden åt att utveckla tjänsterna.
− Vi har kunnat förkovra oss under månaderna det var som tuffast. Vi har utvecklat ett digitalt hjälpmedel för att komplettera vårt erbjudande, säger Jens Sångberg.
Maria Berghäll ägnade den omtumlande våren åt att digitalisera mycket av sin verksamhet.
− Jag har webbutbildningar och workshops digitalt. Det funkar för en del kunder men inte för alla. Det gäller att ha respekt för det. För mig innebär det att jag väntar in marknaden och håller kontakten. För första gången på femton år har jag också tagit en anställning. Den löper på tolv månader, säger hon.
Andra krav på möten
Frågan är vad som passar att digitalisera och när man måste ha möten ansikte mot ansikte?
− Det finns forskning som visar att korta avstämningar är avgörande för att få effektiva grupper och där är digitala hjälpmedel bra. Det tror jag är här för att stanna. Samtidigt har kraven på fysiska möten skärps. Det har blivit ännu viktigare att ha ett genomtänkt och tydligt program för mötet så att alla vet vad avsikten är och vilket resultat det ska ge, säger Jens Sångberg.
De utbildningar som Piece of Value håller i höst kommer att till hälften bestå av förinspelade moment, resten är tillfällen då Maria Berghäll är live via länk.
− Det är viktigt att ha moment som är live där deltagarna får uppleva att vi gör saker där och då, säger hon.
Nytt normalläge
För Good Decision har verksamheten så sakteliga börjat ta fart igen. Det är inte aktuellt att arbeta med kunder utomlands under rådande omständigheter, men i gengäld har företaget växlat upp lokalt.
− Alla vi möter tar rekommendationer och restriktioner för att motverka smittspridning på största allvar. Det underlättar så klart. Vi har möten i större konferenslokaler än vad vi använt tidigare och vi sitter runt stora bord så att alla kan hålla avstånd och känna sig trygga, säger Jens Sångberg.
Konferenslokalerna är bara en del av det som inte är sig riktigt likt. Var man befinner sig
är väldigt branschspecifikt, men för Maria Berghäll stod det klart tidigt i våras att det inte kommer att finnas en tidpunkt då vi gå tillbaka till hur det var före corona.
− Det här är vårt nya normalläge. Det gäller att omfamna allt som är positivt med digitalisering. Vi hade kommit hit annars också, men coronakrisen har pressat fram en utveckling som annars kanske skulle ha tagit uppemot tio år, säger hon.
Konsulttillvaron gynnas
Maria Berghäll har skrivit en bok om hur vi människor ska hantera en framtid som är allt mer digital och dominerad av teknik. Den lägger fokus på empati och medmänsklighet, en konkurrensfördel gentemot AI och maskiner som kan mer för var dag som går.
− Mycket handlar om balans mellan arbete och resten av livet, men även vad som gör oss som människor unika. Det är stora frågor. Som jag ser det talar det för att konsulttillvaron kommer att framstå som gynnsam för många, i takt med att kraven på tillit och situationsanpassat ledarskap ökar, säger hon.
För Good Decision och Jens Sångberg handlar uppdragen om något snarlikt, att få kunderna att fatta bra beslut med utgångspunkt från deras styrande direktiv, värdegrund och policys.
− En sak har blivit väldigt tydligt under coronakrisen och det är hur viktigt det är att människor verkligen möts för att utvecklas, säger han i bilen på väg till sin kund.
Artikeln går även att läsa i Konsultrapporten
Den här artikeln går även att läsa i Konsultrapporten som ges ut av Brainville, Nordens största plattform och marknadsplats för giggare.