För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Affärskvinnan, trebarnsmamman och designern som aldrig ger upp

Publicerad 30 aug 2022
Hilke är ett svenskt varumärke som erbjuder inredningsprodukter och smycken i klassisk, feminin och stilren design med en modernistisk twist. Hilke Collections grundare Giovanna Hilke startade varumärket 2015 i Linköping och med tiden har en gedigen kollektion av inredningsprodukter och smycken vuxit fram som idag säljs i de mest framstående inredningsbutiker i och utanför Sverige.
Giovanna Hilke, Årets Unga Företagare Östergötland Foto: Hilke Collection AB

Visionen bakom varumärket Hilke är att skapa tidlös och vacker design för moderna och eleganta hem, skapat med kärlek och ansvarsfull produktion. Vi har träffat grundaren och ägaren av Hilke Collection AB, Giovanna Hilke som utsetts till Årets Unga Företagare Östergötland!   

-Hej Giovanna och stort grattis till utmärkelsen Årets Unga Företagare Östergötland!  Vad var det som fick dig att satsa på eget företag?

- Tack, det känns fantastiskt roligt! Jag startade företag för att jag ville bestämma över min egen framtid och få möjligheten att växa i mig själv. Redan som liten hade jag ett starkt driv. Mina förebilder var mina föräldrar som också var företagare och alltid arbetade hårt. När min pappa gick bort 2014 var jag föräldraledig med mitt andra barn  och jag kände jag att jag ville göra något nytt. Jag tänkte: Man lever bara en gång!

Från hobby till företag 

-Min företagsresa började egentligen med en hobby. Jag tillverkade ljusstakar och betongbord hemma  och stylade lägenheter. Då hette företaget Hilkeindesign AB. Allt fler började visa intresse för mina egentillverkade produkter. Det var jätteroligt och jag började designa fler produkter och hittade rätt leverantörer med den kvalitén som jag ville ha.

Varumärket Hilke skapades i Giovannas mammas ateljé 2015 då Hilke Collection AB 2019 blev dotterbolag till Hilkeindesign AB. Det som startat som en hobby blev nu ett snabbt växande företag. Giovanna har gått från små beställningar som hon packade i sin lägenhet och skickade med posten i ICA butiken till egentillverkning, egen design och ett starkt team.

-Vad är det ni gör på ditt företag som gör att ni sticker ut i jämförelse med andra i samma bransch?

-Det är det innovativa och flexibiliteten. Vi ser alltid lösningar framför problem. Vårt mål är att utveckla konceptet ”Det dukade bordet” som är mer än bara produkter - det är mötet mellan människor. Från familjemiddagen till affärsmötet och den stora festen.

Giovanna vill utveckla sitt sortiment med produkter som skapar en helhet i dukningen och ger förutsättningar till möten som man minns.

-Vi vill inte ses som ett varumärke som bara säljer produkter, vi vill sälja en känsla av gemenskap, möten och samtal. Idag behövs det mer än någonsin.

-Vi vill inte ses som ett varumärke som bara säljer produkter, vi vill sälja en känsla av gemenskap, möten och samtal. Idag behövs det mer än någonsin.

Företaget har på kort tid lyckats etablera sig hos flertalet stora kunder såsom NK, Cervera, Nordic Nest, Royal Design, Boozt, Ellos med flera. Giovanna berättar att hon arbetar med högkvalitativa material för att främja en hållbar konsumtion.

Hilke.jpg

Hilkes monter under Formex mässan 2022. Foto: Hilke Collection AB

-Vi står för att skapa produkter som ska hålla länge och allt är genomtänkt från början till slut.

-Vad tror du är det främsta skälet att du lyckats som företagare?  

-Jag tror att det främsta skälet är min envishet. Jag går min egen väg och är inte rädd för att det ska gå fel – det är genom misstag jag lär mig och kan utveckla bolaget till det bästa. Jag har aldrig varit rädd för att hoppa rakt ut utan att veta var jag ska landa!

-Jag har aldrig varit rädd för att hoppa rakt ut utan att veta var jag ska landa!

Giovanna berättar att om än vissa hopp har varit riskfyllda så de hoppen visat sig vara de rätta många gånger.

-Jag är inte rädd för problem, jag ser alltid lösningar.  Jag har en drivkraft att nå dit jag vill sedan har jag såklart lärt mig den hårda vägen. Men jag hittar alltid tillbaka och landar på fötterna.

-När det kommer till min personal, mina agenter och konsulter – så drivs jag av intraprenörer. Jag älskar att se dem utvecklas som individer och hur deras styrkor driver bolaget framåt. Ett CV betyder inget om du saknar driv.  Jag investerar i människor, inte i Cv:n.  

Trebarnsmamman och affärskvinnan som aldrig ger upp

För Giovanna är balansen mellan att vara en närvarande förälder och hårt arbetande affärskvinna viktig.

-Jag är stolt över att jag lyckats hitta min balans mellan privatliv och företagandet! 

-Jag är stolt över att jag lyckats hitta min balans mellan privatliv och företagandet!  Jag är mamma till tre barn och för mig har det varit viktigt att vara en närvarande förälder samtidigt som jag satsat på företaget . Vi har byggt upp ett starkt och uppskattat varumärke med produkter av hög kvalité. Samtidigt arbetar vi vidare med vårt hållbarhetsarbete som kommer få än större plats kommande år.

- Kan du dela med dig av tre råd till den som vill vinna Årets Unga Företagare i framtiden?

- Ge aldrig upp på din idé, anpassa i stället och arbeta med helheten. Fokusera inte bara på att tjäna pengar, det har aldrig varit mitt fokus. Hitta det som gör dig unik och tro på dig själv. Skapa ett starkt och bra kontaktnät och ge av dig själv så kommer du få tillbaka. Bygg ett starkt team runt dig, då kan du komma hur långt som helst!

-Stort tack Giovanna och lycka till i Sverigefinalen av Årets Unga Företagare Sverige den 14:e oktober!

 

Fler nyheter från Företagarna