För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Puurfekta affärer

Publicerad 8 aug 2019
Den 8 augusti är internationella kattdagen, men på nätet äger katterna året runt. Vad är det som gör bilder på katter på populära?

Ända sedan internet började väva sina trådar runt våra liv har katten funnits där i centrum. På 1990-talet började folk e-posta kattbilder till varandra. I dag finns det flera miljoner kattfilmer på Youtube och antalet visningar inom kategorin är snudd på astronomiskt. Memes med roliga katter dyker upp som svampar ur jorden och har gett upphov till ordet lolcat. I en vetenskaplig studie av en journalistikprofessor vid Indiana University i USA från 2015 visade att det var mer än dubbelt så sannolikt att deltagarna delade en kattbild än en selfie. Inte undra på då att flera av katterna på nätet blivit superkändisar med följarskaror på Instagram som skulle få vilka influenser som helst att börja spinna.

Mår bra av husdjur

Vad katten beror då denna fascination på? En del av förklaringen är att katter är katter. Ernst Kirchsteiger har sagt att när en katt ligger och sover i ett rum finns det inte mycket mer för en inredare att göra där. De tar med andra ord plats på ett självklart sätt. En del personer som ägnat mer tankemöda åt att förstå fenomenet anser att katter av samma anledning blir ofrivilligt komiska. Hundar som hoppar och gör sig till är inte lika lätt att göra humor av, men en träffande mening tillsammans med en bild på en katt kan bli viral i ett nafs. Ytterligare en förklaring som lagts fram är att husdjur är viktiga för vårt välbefinnande och att vi därför helt enkelt mår bra av att se bilder på katter.

Grumpy Cat - big business

Naturligtvis är det skillnad på katter och katter. En av superstjärnorna dog tråkigt nog i våras, sju år gammal. Tardar Sauce hette katten som blev berömd för sitt arga utseende, vilket gav den artistnamnet Grumpy Cat. Ägaren kunde byta jobb från servitris på en restaurang i Arizona till att driva ett företag runt katten, som vid sin död uppskattas ha tjänat ungefär 100 miljoner dollar, även om summan är omtvistad. Helt klart är i alla fall att katter på nätet är mer än söta. De kan vara big business – även om det så klart vore främmande för en katt att bry sig om sådana saker.  

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna