"Min mormor föll offer för ett klassiskt bedrägeri”
Ni knäcker nätbedragare – med hjälp av telekomdata?
- Bankers arbete med att stoppa bedrägerier försvåras av att de inte kan dela känslig information och data som omfattas av regleringar. Vår plattform använder avancerad kryptografi och maskininlärning för att göra samarbete möjligt, utan att datasekretess bryts.
Så kallad federerad maskininlärning är nyckeln?
- Det är ett sätt att dela data med varann utan att faktiskt dela den. I Chat GPT tränas modellen genom att man överför data från olika källor till en central plats. I federerad maskininlärning tränas data tvärtom lokalt, vilket gör att känslig information aldrig lämnas ut.
Det är ett efterlängtat framsteg i fajten?
- Ja, banker kan bland annat använda telekomdata för att verifiera platsen varifrån en kunds mobil används när en betalning godkänns.
Din passion för it-säkerhet – var kommer den ifrån?
- Jag jobbade på Darktrace, ett it-säkerhetsbolag och såg hur småföretagare fick hela sin business förstörd av hackare. Samtidigt föll min mormor offer för ett klassiskt mejlbedrägeri.
Hur föddes Pryvx?
- Jag har alltid haft som mål att starta eget, för att påverka mer. För 1,5 år sedan gick jag med i Antlers inkubator med en annan idé. Där träffade jag Gaspar Wosa från telekomsidan och vi connectade över vårt brinn för att försvåra för bedragare. Även Jayesh Kenaudekar som är AI-ingenjör klev in som medgrundare.
Ni har redan stora kunder?
- Ja, pilotprojekt pågår med Tre och Arelion, ett tidigare dotterbolag till Telia. Vi har även avtal med Indonesiens största teleoperatör Telkomsel och ett partnerskap med brittiska BT Group.
Vilka marknader står på tur?
- Södra Asien, framför allt Thailand och Indien. I Indonesien har avtalet med Telkomsel även gett oss kontakt med Tiktok Indonesien som vill rensa bort falska användare, samt med Grab som är Indonesiens motsvarighet till Uber.
Tre snabba
Stoltast stund: När vi skrev kontrakt med vår första kund i oktober, i Indonesien.
Utmaning: gör affärer med jättar som inte är så snabbrörliga. Men när vi får till ett avtal är det stora summor.
Tips: Nätverk är allt. Jag har fått hjälp av väldigt smarta, häftiga människor. Våga fråga höjdare. Jag skrev till vd:n på Telenor Norge och hon svarade direkt. På ett event gick jag fram till en högt uppsatt chef på en av storbankerna och fick bra respons.