Sofia Wolfenstein vill peppa kvinnor att våga ta steget till att bli företagare. För henne handlar det om att våga prova, lära och utvecklas längs vägen – även när vägen inte är rak.
– Mitt motto är att våga utvecklas. Sluta fundera. Starta företaget. Det kommer gå bra – och det finns ett community som hjälper till, säger hon.
Sofia ser sig först och främst som entreprenör – inte som en "kvinnlig företagare". Men hon märker en tydlig skillnad i självförtroende mellan män och kvinnor när det kommer till företagande. Hon reflekterar också över hur kvinnor fortfarande ofta hamnar i minoritet i vissa sammanhang, särskilt i näringslivsråd och styrelser.
– Män kommer in med en halv affärsidé men självförtroendet på topp. Kvinnor har allt klart, men tvivlar ändå, säger hon.
Skapa sammanhang
För sex år sedan skedde en allvarlig olycka i Kramfors under ett chicken race. Händelsen väckte en önskan i Sofia om att samla ungdomar och skapa tryggare sammanhang för dem. Ur den önskan utvecklades idén till projektet Young Wheels. Starten blev en EPA-träff, men verksamheten växte. Ungdomarna ville ha en fast mötesplats och Sofia sökte och fick finansiering från Arvsfonden. Det gjorde att hon kunde säga upp sig från sitt jobb, starta aktiebolaget Wolfen Project Consulting och satsa fullt ut som projektledare. Det som från början skulle bli ett treårigt projekt växte till något större. Snart kunde hon anställa en kollega, Emelie.
Erfarenheter från Ung företagsamhet
Företagarbanan var då inte helt ny för Sofia. Redan i gymnasiet drev hon UF-företag med en affärsidé om lokalproducerad müsli från Jämtland. Då var det ett ovanligt val av produkt, men redan året därpå exploderade müsli-trenden bland UF-företag.
Erfarenheterna från Ung företagsamhet gav mersmak och Sofia startade en enskild firma som hon höll i gång under några år då hon reste och säsongsarbetade – alltid styrd av sin vilja att göra det hon tycker är roligt och meningsfullt.
Efter att ha träffat sin stora kärlek flyttade Sofia till Västernorrland och började jobba på Hotell Höga Kusten. Genom ett uppdrag som jury på en UF-mässa fick hon kontakt med dåvarande regionchef Erik Eriksson på Ung Företagsamhet – och blev senare anställd som projektledare. Det var därifrån hon senare gick till att starta eget.
Hitta balansen i livet
En av de största utmaningarna med att vara företagare är enligt Sofia att hitta balansen mellan jobb och privatliv. I början tyckte hon att det var svårt att säga nej till uppdrag – men hon har lärt sig vikten av att tacka nej till sådant som inte går i linje med företagets värderingar och tjänster.
I Västernorrland har hon fått stort stöd från både kommuner och regioner, men hon efterlyser fler insatser för att lyfta kvinnligt företagande och skapa bryggor mellan UF och framtida entreprenörer.
– Du kanske inte startar företag direkt efter gymnasiet – men hur fångar vi upp dem några år senare när de är redo?
Ett sätt att göra det är att satsa på nätverk. Sofia menar att det inte alltid handlar om att hitta kunder direkt – utan om att bygga relationer, skapa synlighet och bli ihågkommen. Det är så hon har hittat nyckelpersoner, och det har varit avgörande för hennes företagets tillväxt.
– Nätverk har spelat 110 procent roll i min resa.
Ett värderingsstyrt företag
Sofias företag genomsyras av värderingar som inkludering, teamkänsla och delaktighet. Det gäller både kunder och medarbetare. Hon är noga med att det inte räcker att samla människor i ett rum – de måste också bli lyssnade på och tagna på allvar.
– Vi vill inte komma in som ”Wolfen är här”, utan bli en del av organisationen vi jobbar med. Det handlar om att bjuda in – på riktigt, säger hon.
Sofias företagarresa har tagit henne långt bortom Sveriges gränser. I mars 2024 deltog hon som projektledare för ett svenskt kvinnligt team i ett navigationsrally i Saudiarabien – ett uppdrag från Svenska Bilsportsförbundet, efter inbjudan från det saudiska motorsportförbundet. En av förarna var en tjej från Härnösand, och Sofia ledde hela projektet på plats.
–Det var otroligt spännande att få leda ett internationellt projekt och uppleva kulturen samtidigt, säger hon.
Framtidsdrömmar och nya kapitel
Sofia drömmer om att fortsätta bygga företag, utveckla fler tjänster och arbeta med ännu fler kunder. Samtidigt går hon och hennes man in i ett nytt kapitel – de väntar sitt första barn i juli 2025.
Fakta:
Namn: Sofia Wolfenstein
Ålder: 27 år
Gör: Vd och grundare av Wolfen Project Consulting.
Motto: Våga utvecklas.