En vägg med guldplattor skvallrar om Ninetones breda kontaktnät i Musiksverige.
Patriks goda råd lockar kändisar till Sundsvall
Patrik Frisk är doldisen som lockar stjärnor att resa till Sundsvall för karriärutveckling. Bland kunderna finns Ronny och Ragge, Tommy Nilsson, Joakim Lundell och många fler. Företagarnas vd, Magnus Demervall, bokade in ett besök och fick inblick i en annorlunda företagarvardag.
På en bakgård i centrala Sundsvall ligger Ninetone – ett företag som musikern, producenten och entreprenören Patrik Frisk startade 2004. När Magnus Demervall, Företagarnas vd, kommer på besök möts han av kontorsväggar som pryds av guldplattor från Patriks samarbeten med allt från Carola till Ronny och Ragge. I konferensrummet vittnar tavlorna om Ninetones kommersiella framgångar: Här samsas Gasellpris från Dagens Industri med UC-diplom som visar företagets utmärkta kreditvärdighet om väggutrymmet. Patrik blev också Årets Företagare i Sundsvall 2024. Företaget har ett 15 tal anställda, ett par inspelningsstudior och ett okänt antal gitarrer.
Starten
Hur kom du på idén att starta eget? undrar Magnus.
- Det var krisen i musikbranschen i början av 2000-talet som tvingade mig att starta eget. Vid den tidpunkten slutade folk plötsligt att köpa skivor och började ladda ner musik olagligt i stället. Det var en oerhört tuff period. Budgeterna för att producera musik kapades rejält, och jag insåg att jag inte kunde överleva som producent, berättar Patrik.
Och du valde att satsa på en ganska smal musiknisch?
- Ja, jag behövde vara unik på något sätt. Idén till Ninetone föddes när jag läste en recension av rockbandet Nickelback. De blev totalsågade – men lyckades ändå ligga i topp på radions alla topplistor vid den tidpunkten. Publiken gillade hårdrocksbanden, men de stora skivbolagen var inte intresserade av dem. Det var här jag såg en möjlighet att göra något nytt. Det var roligt att starta ett skivbolag med en inriktning som folk inte riktigt tog på allvar.
Du ser inte ut som en hårdrockare?
- Nej, jag har ju egentligen aldrig varit en hårdrockare. Åren innan jag startade eget turnerade jag med artister som Eva Dahlgren, Carola Häggkvist och Uno Sveningsson.
Demokassetten som förändrade allt
Vad blev startskottet?
- Jag fick en demo från rockbandet Takida – ett svenskt grungeband som var ganska slarvigt producerat. De ville ha min hjälp att producera deras musik, och att göra den kommersiellt gångbar. Det blev i ärlighetens namn en krånglig resa. Vi var stundtals väldigt osams, och under vissa perioder pratade vi inte ens med varandra.
Ögonblicket som förändrade allt var när Trackslistan på P3 upptäckte Takida och låten Curly Sue. Framgången blev gigantisk. Curly Sue blev en av decenniets mest spelade låtar och Takida byggde sin karriär på den framgången.
Vad tar du med dig från framgångarna med Takida?
- Jag har samma synsätt när det gäller att driva företag – om du tror på något, fortsätt att tro på det. Och gör inte vad alla andra ber dig göra. Tvättar man en idé för mycket blir det inget kvar.
Ninetone började som ett skivbolag men verksamheten har breddats under åren?
- Bolaget har utvecklats från att bara ge ut musik till att hjälpa artister, influencers och youtuber att nå en större publik, större publicitet och större intäkter. Vi har ett eget bokningsbolag som hjälper våra klienter att få uppdrag, vi jobbar med deras marknadsföring och karriärutveckling.
”Roligt att starta ett skivbolag med en inriktning som folk inte riktigt tog på allvar”
Magnus Demervall möter Patrik Frisk – en Sundsvallsföretagare som skapar både kommersiella och musikaliska framgångar.
Utmaningarna som chef
Även om kontorsväggarna skvallrar om både musikaliska och kommersiella framgångar har resan stundtals varit utmanande. Patrik beskriver de första åren av tillväxt som mycket tuffa:
- Under åren då företaget växte upp till tio anställda höll jag nästan på att jobba ihjäl mig. Under den första tiden dubbelkollade jag vad alla anställda gjorde under arbetsdagarna, jag litade inte på någon. Men när jag till slut lärde mig att lita på mina medarbetare blev det lugnare för alla inblandade, berättar han.
Jag möter ofta småföretagare som beskriver att det är en nästan familjär känsla att ha fyra–fem anställda, men blir man fler så krävs det ganska mycket av dig som chef. Vilka är dina erfarenheter? undrar Magnus.
- Ja, absolut. När vi var runt tio personer i företaget förstod jag för första gången att jag var en dålig chef, att jag inte hade kunskap i hur man driver ett bolag med anställda. Jag tog hjälp på riktigt, skaffade en mentor, tillsatte en riktig styrelse och tog chefskapet på ett större allvar.
Hoten från kriminella
Brott mot företagare är ett samhällsproblem som växer i omfattning. Patrik berättar att både han och många branschkollegor upplever ett alltmer hotfullt klimat.
Kan du berätta om hur du har drabbats? frågar Företagarnas vd.
- För en tid sedan hade vi sajnat ett kontrakt med en artist och bekostat hans första inspelning. Men plötsligt ville han ta inspelningen och dra vidare. Jag förklarade att det inte är så vi jobbar, och att vi hade ett kontrakt.
Patrik beskriver hur konflikten eskalerade med hot av olika slag.
- Jag ville inte bara vika mig för hoten, och till slut hittade vi en lösning som innebar att vi kunde gå skilda vägar. Och pratar man med andra i branschen så har alla varit med om hot.
Livet som företagare
Det bästa med att vara företagare?
- När jag vaknar är jag superpepp på att gå till jobbet. Det roligaste är att man får styra dit man vill. Att tillsammans med min grupp utveckla verksamheten.
Vilka är dina drivkrafter?
- Det är inte pengar som får mig att kliva upp på morgonen. Jag brukar få skäll av min styrelse att jag pratar för lite om pengar. Men det är klart att det är viktigt, det är en drivkraft. Jag har ett längre fokus än vinsten i slutet av året. Och jag har inte lånat pengar, det var ett strategiskt val för att få någon form av nattsömn.
Fakta om mötet
Mitt möte: Patrik Frisk, musikproducent och ägare till Ninetone.
Om företaget: Startade som ett renodlat skivbolag med fokus på hårdrock. Har under åren utvecklats till en verksamhet som också inkluderar artistutveckling, bokningsbolag och karriärutveckling för både artister, influencers och youtuber.
Därför bokade jag mötet: Spännande att få höra berättelsen om hur ett skivbolag i Sundsvall framgångsrikt
har utvecklat en egen nisch i konkurrens med några av världens största skivbolag.
Plats: I hjärtat av Sundsvall.
Företagarnas vd Magnus Demervall hade förmånen att besöka musikproducenten Patrik Frisk i Sundsvall för lära sig om hans dramatiska företagarresa.