"Dagens metoder är från 60-talet”

Salmonella, listeria och annan smitta i mat är ett rejält problem globalt?

- 600 miljoner människor blir sjuka och en halv miljon dör varje år i världen för att vi äter kontaminerade livsmedel.

Effektivare och säkrare livsmedelstester är er grej?

- Alla livsmedel måste genomgå otroligt många tester som säkerställer produkternas kvalitet. Men dagens metoder, med bakterieodlingar i petriskålar, är från 1960-talet – manuella och tidskrävande. Det går att spara tid, pengar och enorma mängder resurser samtidigt som säkerheten för konsumenter ökar och mindre mat slängs.

Ni minskar testtiden med 90 procent?

- Vi har utvecklat en testmodul som, genom att använda AI för att analysera tillväxten av mikroorganismerna, kan ge en prognos efter 8 timmar i stället för dagens 72 timmar. Och tröskeln är låg, vår maskin för bildanalys passar många gånger in i kundernas befintliga processer, labb och inkubationsskåp. Nu förfinar vi tekniken så att maskinen kan köra 75–100 test samtidigt.

Ni samarbetar med tre jättar hittills?

- Ja, utöver livsmedelsindustrin måste även förpackningsindustrin testa för patogener och andra farliga mikroorganismer och vår prototyp har validerats i flera kundfinansierade projekt. Nu ska vi bygga tre–fyra maskiner till nya pilotkunder och är redo att skala upp företaget.

Även andra branscher kan dra nytta av er lösning framöver?

- Vi ser att vår teknologi kan göra nytta överallt där metoden att odla i petri-skålar används, till exempel i sjukhuslaboratorier, läkemedelsproduktion och kosmetikutveckling.

Tre snabba

Insikt: Våga sälja in och ta betalt för pilotprojekt. Du får en bekräftelse på betalviljan hos kunderna och att det finns en affär i det du gör.

Tips till andra: Ha koll på standarder och krav från start. Det dödar mycket innovation att missa det. Din teknik kan ha potential att göra hur stor nytta som helst, men uppfyller du inte regelverket så får du inte sätta den på marknaden.

Heureka-moment: När vi sålde in första pilotprojekten i höstas. Det gäller att förstå värdet du skapar för olika delar av kundbolaget och anpassa olika pitcher efter det.