Robert Bengtsson är Årets Företagare i Falköping

Grattis Robert! Berätta lite kort om ditt företag?
-Jag driver idag ostparadiset i Falköping som har en gedigen historia och där verksamheten funnits och utvecklats i över 145 år och där jag är femte generationens ostföretagare. Jag är skolad som ung i verksamheten och min far har även han fått utmärkelsen Årets Företagare för ca 25 år sedan vilket var stort även då.
Min resa vid rodret började 2013 när jag tog över Falbygdens Osteria som idag är en butik, restaurang och försäljning av ost- och delikatesspresenter. Vi har över 200 000 besökare per år och en viktig näring lokalt. Jag fick frågan om att ta över verksamheten som inte var lönsam just då men jag kände en stark passion för produkterna och jag ville utveckla den delen som tidigare inte fått det utrymmet. Med tanke på vår snabba omställning känner jag mig otroligt stolt idag över min fina personal och hela företaget som nu omsätter 60 miljoner och har ett positivt resultat på sista raden.
Vilka är era framgångsfaktorer?
-I kombination med bra inköp är det framför allt vår passion för ost och stolthet i att vi ser kunden och infriar deras förväntningar. Från det att kunden parkerar tills de lämnar oss bedöms vi och här är det vårt ansvar att leverera bästa kundupplevelsen.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
-Rent socialt stöttar vi flera lokala organisationer och vi har också personal som arbetstränar hos oss. Under julen där vi är Sveriges största producent av matgåvor förpackar vi ca 30 000 gåvor vilket vi gör i samarbete med samhall och det är vi väldigt nöjda med.
Av våra egna produkter har vi i stort sett inget svin utan vi identifierar detta tidigt och ser till att allt tas till vara på i butik och restaurang. Vi har här även kontakt med andra ostleverantörer där vi vet eller inser att de skulle få kassera och tar gärna tillvara på detta.
Att våra kunder kommer med bil är såklart kanske inte hållbart i längden men här försöker vi påverka våra kunder genom att visa på alternativ där det går att ta tåg och buss till oss ända från ex. Göteborg.
Vilka är dina största styrkor som företagare och ledare och hur skulle dina medarbetar beskriva dig?
-Jag hoppas och tror att personalen känner att jag är lyhörd och bryr mig om hur de mår. Jag vill såklart alltid ha medarbetare som vill engagera sig och känna att de bidrar men också får något tillbaka.
Det är viktigt att personalen vet vilka mål vi har och detta gör vi tillsammans så alla vet vart vi är på väg och vilka förväntningar vi har på varandra. Alla i kedjan är lika viktiga och deras förutsättningar samt stöttning är alltid i fokus så vi vet att vi kan leverera goda resultat.
Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?
-Vi tar siktet på att bli Europas bästa ostupplevelse om 5 år och vi skall gå från 200 tusen besökare till 250 tusen. Våra mål i verksamheten är något jag brinner för men om jag får tillägga ett personligt mål så är det satsningen på unga företagare. Här vill jag se en gemensam ansträngning från fler företagare lokalt där vi kan ekonomiskt men och kunskapsmässigt stötta idéer. Min kompetens och passion skall förhoppningsvis smittas till fler så vi kan bygga fler förebilder och bidra till en gemensam och bättre välfärd.
Juryns motivering:
Årets Företagare i Falköping 2022 är en urkraft vad det gäller entreprenörsanda och företagsamhet. Det är en träffsäker, målmedveten och modig entreprenör som alltid levererar, både vad gäller produkter och personligt engagemang. Dessutom alltid med fokus på kvalitet och orginalitet. Vi ser också ett genuint intresse för samarbeten, kombinerat med fingertoppskänsla för business och en sällan skådad timing och kreativitet.
Han räds inte att pröva olika branscher och är en mästare på gott bemötande, positiv nyfikenhet och närvaro i stunden. Närvaron återfinns inte bara i företagandet utan även i föreningslivet och utvecklingen av handeln och näringslivet lokalt. Årets Företagare har en känsla för det lilla, det stora och kopplingen där emellan.