Företag har mycket långtgående frihet att ingå bindande avtal med varandra, så länge innehållet inte har olagliga syften eller villkoren bryter mot tvingande lagstiftning.

Avtalsfriheten är en förutsättning för en fri ekonomi, men ibland känner sig företagare överkörda när de ingått avtal som de inte känner igen villkoren i och som de sedan inte kommer ur genom att ånga sig. Ett sådant exempel tog TV4-nyheterna upp nyligen. En Malmö-företagare ville byta ut sina företagsabonnemang för telefoni till ett privat familjeabonnemang, men det resulterade i en mycket högre slutfaktura än hon väntat sig.

Tänk efter – före 

För konsumenter finns skyddslagstiftning i exempelvis konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och distansavtalslagen. Företagare saknar motsvarande skydd. Därför är det viktigt att vara extra vaksam när man som företagare ingår avtal. Det påminde Företagarnas chefsjurist Karin Berggren i TV4.

– Det gäller att inte låta sig pressas att ingå avtal utan att först ha kontrollerat att rätt villkor finns med i avtalet innan signeringen. Att i efterhand behöva bestrida och hävda att antingen inget avtal ingåtts då parterna inte varit överens om grundläggande villkor eller att avtalet är ogiltigt på grund av svikligt förledande tar mycket tid och kraft, säger hon.

I dag är det vanligt att ingå avtal digitalt via att klicka på en länk och skriva under med bank-id. Det är smidigt och går snabbt, men just därför är det också viktigt att man som företagare betänker att det inte finns samma skyddslagstiftning som det finns för konsumenter.