Nyheter

För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

Kotaiba Aal, medgrundare till Malmöföretaget Angry Camel, tog hem priset Årets mest hållbara affärsidé i finalen 2024. Ett pris som gav dem ett år med skräddarsydd coachning av Thereze Woge, affärsrådgivare hos Almi Företagspartner i Skåne.
Tidningen företagaren

Finalplatsen öppnade dörren till kapitalet

Publicerad 23 maj 2025

Att nå till finalen av Årets Unga Idé är en stor bedrift. Men vad händer sen? Tidningen Företagaren fick möjlighet att vara med en dag på jobbet hos Angry Camel i Malmö, ett av finalistföretagen förra året.

90 sekunder. De unga entreprenörerna må ha arbetat i flera år med sina affärsidéer, men när det är dags för final i Företagarnas tävling Årets Unga Idé är 90 sekunder allt de tio finalisterna får för att övertyga juryn om att just de ska kamma hem förstapriset på 250 000 kronor. 
 
Bakr Jahhan var en av fjolårets finalister och vet hur det känns. Han var övertygande när han presenterade sitt och medgrundaren Kotaiba Aals företag Angry Camel för tävlingsjuryn – ett företag som har tagit fram en teknik för att utvinna protein från grödor med högt oljeinnehåll. Deras affärsidé är att övertyga Europas livsmedelsgiganter att använda protein från kikärtor i stället för ägg som tillsats i allt från energidrycker till mjukost. En innovation som Bakr beskrev som både miljösmart och en glad nyhet för allergiker. 

Bakrs pitch räckte inte hela vägen fram till prispengarna. Men juryn belönade Bakr Jahhan och Angry Camel med specialpriset Årets mest hållbara affärsidé i samarbete med Almi. Priset innebar att de fick skräddarsydd coachning av Almis experter under ett helt år. 

Taggar

Nu, ett år senare, får Tidningen Företagaren möjlighet att sitta med i ett möte mellan Angry Camel och Thereze Woge, affärsrådgivare hos Almi Företagspartner i Skåne. Kotaiba Aal, företagets andra medgrundare, står vid en whiteboard och beskriver Angry Camels utveckling sedan starten 2021. Det är en resa som innehåller alla de utmaningar, medgångar och motgångar som tillhör vardagen för nystartade företag. En berg-och-dalbana i entreprenörskap.

- Vi har pitchat, pitchat och återigen pitchat, säger han med ett leende.
 
Hur många gånger? 

- Jag skojar inte, men vi har säkert pitchat 500 gånger under de senaste åren, säger Kotaiba. 
 
Han beskriver varje möte med en potentiell investerare, varje samtal med en framtida kund och varje myndighetskontakt som en pitch där han och Bakr måste övertyga motparten om storheten och framtidsmöjligheterna i Angry Camels affärsidé. Och varje presentation måste vara kortfattad, inspirerande och övertygande. 

 Kotaibas och Bakr arbete med att presentera sin affärsidé har gett resultat. I slutet av förra året blev Kotaiba utsedd till Skånes representant i kategorin Årets Nystart i tävlingen Årets Nybyggare, ett årligt entreprenörspris som delas ut av kungen till entreprenörer med utländsk bakgrund. I samband med den skånska regionfinalen träffade han en representant för en stor svensk industrikoncern. 

- I samtalet märkte jag ganska snart att det här var en investerare som var påläst om vår affärsidé. Några dagar senare ringde hen och bjöd in oss till en presentation, ett möte som nu resulterar i att de blir vår första externa investerare med 6 miljoner kronor, berättar Kotaiba. 

 Att få sin första externa investerare är en viktig milstolpe för nystartade företag med tillväxtambitioner. Det är en bekräftelse på att omvärlden tror på affärsidén – ett styrkebesked som ofta sätter fler bollar i rullning. 
 
- Tack vare denna investering går också Vinnova in med 2,5 miljoner kronor, säger Kotaiba. 
 
Med riskkapital i ryggen måste nu Angry Camel visa att det finns kunder i livsmedelsindustrin som vill köpa deras produkt.

- När vi nu har fått in kapital i bolaget är planen att vi ska finnas på marknaden inom åtta månader, säger han. 

 

Jag skojar inte, men vi har säkert pitchat 500 gånger under de senaste åren

Thereze Woge från Almi Företagspartner i Skåne är specialiserad på att stötta startups med hög innovationshöjd, ett jobb som innebär att hon dagligen möter entreprenörer som vill förverkliga en affärsidé som är nytänkande och skiljer sig rejält från befintliga lösningar på marknaden. 
 
Och det är precis vad Angry Camel vill åstadkomma; läs mer i faktarutan. 

Men att förverkliga en entreprenörsdröm är sällan en spikrak resa, konstaterar Thereze Woge: 

- Som entreprenör måste du vara öppen och våga ställa de kritiska frågorna. Du måste vara flexibel, undersöka olika möjligheter, identifiera risker, hantera risker, definiera vem som är din slutkund och etablera kontakter med eventuella samarbetspartners, säger hon. 

 Hur har Angry Camel utvecklats sedan de vann priset Årets mest hållbara affärsidé? 
 
- De har haft en jättefin utveckling under det senaste året. Vi har tillsammans definierat företagets nuläge samt lagt en plan för vägen framåt. Bakr och Kotaiba är öppna och vågar ställa de kritiska frågorna. Ett bevis på att arbetet har varit framgångsrikt är att de fått in sitt första riskkapital från externa investerare, säger Thereze Woge. 

När vi ber Kotaiba att ge råd till entreprenörer som befinner sig i startskedet av sin företagarresa vänder han sig mot den snart fulltecknade whiteboarden och börjar skissa. 
 
- I Sverige finns det ett bra system som verkligen hjälper innovativa entreprenörer, säger han. Kotaiba nämner starta eget-bidrag från Arbetsförmedlingen, Nyföretagarcentrum, verifieringsmedel och innovationslån från Almi och olika stöd från exempelvis Vinnova. 
 
- Men det är svårt att navigera rätt i det här systemet. Ibland har jag känt mig så ensam under den här resan att jag tänkt att jag får bli matbud i stället. Det är här som samarbetet med Almi har betytt så mycket. De har verkligen hjälpt oss att navigera rätt, och inte minst har de hjälpt oss att komma i kontakt med rätt människor, säger Kotaiba. 

Faktaruta

Ska erövra livsmedelsindustrin med kikärtan 

Kotaiba Aal, doktorand inom marknadsföring, och Bakr Jahhan, utbildad inom livsmedelsteknik, flydde från Syrien när inbördeskriget bröt ut. Bakr hamnade i Tyskland och Kotaiba i Sverige. De fann varandra på ett diskussionsforum för livsmedelsteknik på Facebook. 
 
Sedan några år tillbaka driver de Malmöföretaget Angry Camel – och nu är de redo att erövra livsmedelsindustrin med kikärtan. 

Ägarduon menar att protein från kikärtor både är klimatsmart och inte orsakar allergiska reaktioner – ett utmärkt alternativ till protein från ägg. Enligt Angry Camel blir två av tre ägg ingrediens i livsmedel, hälsoprodukter och läkemedel. Duon har utvecklat en miljövänlig och energieffektiv teknik för att utvinna protein från grödor med högt oljeinnehåll. Processen tar fram isolater, ett slags proteinpulver, som gör att de kan leverera en ingrediens som förhöjer andra växtbaserade proteiners smak och konsistens. 

Fler nyheter från Företagarna

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Få tillgång till förmåner, juridisk rådgivning och nätverk som stärker ditt företag.

Läs om medlemskapet