Vad var det som fick er att bli företagare? 

– Vi är båda uppväxta inom entreprenörsfamiljer och tänkte som unga att vi kanske ska testa något annat än familjeföretaget. Men det blev ändå så att vi började att arbeta i våra respektive familjebolag efter skoltiden och har båda tyckt att det varit roligt att få möjlighet att utveckla människor och därigenom våra organisationer. Harriet kastades snabbt in i verkligheten som entreprenör då pappa Bertil Lidh hastigt gick bort 1997, medan Peter fick en längre inskolning till VD-rollen i familjeföretaget som sedan såldes. Sedan 2012 jobbar vi tillsammans med att utveckla Lideco och vi stimuleras av att leda i förändring.

Berätta lite om verksamheten!

– Lideco startade 1985 som ett försäljningsbolag som levererar komponenter till verkstadsindustrin och framför allt inom den plåtformande industrin. Vi representerar idag 10 olika agenturer på den svenska och norska marknaden varav några stycken är världsledande. Vi har sedan mer än 20 år egen produktion av specialtillverkade produkter efter kundens ritningar och har även möjlighet att hjälpa våra kunder med visst konstruktionsstöd. Vi har också hittat nya produktsegment jämfört med den traditionella verkstadsindustrin de senaste åren, som gör att vi fortsätter att utvecklas som till exempel produkter till eftermarknad för fordonsindustrin. Vår senaste produkt är en maskin som pressar briketter från svarv- och frässpånor vilket sparar både tid, pengar och miljö. I dagsläget är vi 24 personer på Lideco och vi har lyckats öka omsättningen med ungefär 40% sedan 2022. En del av framgången ligger i vår digitala utveckling, där vi försöker vara i framkant och skapa effektiva rutiner och lösningar internt och externt med våra kunder och leverantörer. Vi har sedan 2002 egen e-handel och har utvecklat en egen lösning av orderimport till vårt affärssystem och idag kommer 50% av alla orderrader in digitalt utan att vi behöver registrera order manuellt. Vi har också många kundintegrationer direkt mellan våra IT-system, för snabbaste och säkraste filöverföringar.

Vad är det ni gör i ert företag som sticker ut från mängden och gör er unika?

– Det är vår kundfokuserade företagskultur som vi alla gör vårt bästa för att efterleva varje dag. Alla medarbetare har befogenhet att fatta beslut i mötet med kund för att skapa snabbaste och bästa lösningen för kunden, vilket gör att är alla känner en stor delaktighet i utvecklingen av bolaget. Vi är otroligt lösningsorienterade och testar gärna nya saker internt, men också externt med kunder och leverantörer för att utvecklas. Vi hjälper gärna våra kunder med exempelvis lagerhållning, packning och märkning av artiklar.

Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?

– Vi tänker på två saker. Det första är resan från starten 1985 med två anställda till att idag vara ett respekterat namn hos de flesta storföretagen i Sverige och genom detta sätta Dalstorp och Tranemo Kommun på kartan. Det andra är när vi alla 2013 tillsammans jobbade fram våra värderingar (”Vi vill”, ”Tillsammans” och ”Våga prova för att utvecklas”) och att vi lever vår företagskultur varje dag. Vi har sedan dess konsekvent jobbat med att involvera alla medarbetare i olika projekt med målet att skapa ett företag i världsklass. Vi är övertygade om att våra kunder vill ha högsta kvalitet och då är det nödvändigt att hela tiden sträva mot att bli bättre, vilket också gör att alla anställda känner stor delaktighet och stolthet över att jobba på Lideco. Vi har en snittanställningstid på 13,5 år och har lyckats skapa en kultur där vi använder våra erfarenheter och kompetens, samtidigt som vi har lyckats bibehålla ett stort engagemang och nyfikenhet.

Berätta om företagets framtidsvisioner!

– Vår vision är en hållbar tillväxtresa där ett av våra huvudmål är att ha 100% nöjda kunder. Genom att tillverka mer själva och att hitta fler affärsområden som kan passa in i vårt produktsegment, fortsätter vi att utvecklas som företag.

Vilket är ditt bästa företagartips?

– Ha en dröm som du vill nå, men glöm inte att det är resan dit som är mödan värd! Resan kan ju se ut många olika sätt och i vårt fall försöker vi att involvera medarbetare genom att skapa en kultur där man känner sig trygg, nyfiken och vågar prova nya idéer.

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?

– Vi har varit kvalitet- och miljöcertifierade sedan 2002. I många år var vårt hållbarhetsarbete en ledningsfråga och det gjordes mycket utveckling och förbättringar, men vi kände att det var något som fattades. För några år sedan insåg vi att vi saknade en gemensam hållbarhetskultur i företaget. Så vi gjorde likadant som i arbetet med vår företagskultur och involverade all personal i hållbarhetsfrågorna, vilket landade i vår gemensamma hållbarhetsvärdering ”För att vi bryr oss”. Idag känns det att hållbarhetsfrågorna är mer levande. Vi har höga mål med vårt hållbarhetsarbete och vår vision är att vara ett föredöme i att skapa ett rättvist, jämställt och klimatneutralt samhälle, samt att påverka och inspirera våra anställda och vår omgivning att bidra till ett hållbart samhälle. Även om vi är ett mindre företag, så levererar vi till många stora och världsledande företag och det är därför viktigt att vi utvecklas minst i samma takt för att vi tillsammans ska nå våra klimatmål.

Juryns motivering

De växer effektivt på alla fronter, inte minst vad gäller nya affärer, tillväxt och större lokaler. Fördubblad omsättning på 4 år trots lågkonjunktur 2008 och Covid-tiden. Från smått till stort beskriver verksamhetens resa.
Senaste stora satsningen sparar både tid och pengar men också hög återanvändning i produktionen, i vissa fall upptill 90%. 
Ett föredömligt företag med gemensamma värderingar som för bolaget framåt och med stort lokalt engagemang där de stöder både lokala föreningar och hjälporganisationer.
”FÖR VI BRYR OSS” kan sammanfatta företagets utveckling och ständiga resa.