Dubbelspåret Maria-Helsingborg C har utgått i förslaget som presenterades under en presskonferens på tisdagen. Något som har mötts av stor kritik från bland annat Region Skåne. De välkomnar vidare diskussioner med Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana som har sagt att han vill hitta en bra lösning tillsammans med kommun och region.
Västkustbanan är totalt 284 kilometer lång och har byggts ut för mångmiljardbelopp de senaste tre decennierna. Nu vill man inte bygga ut de sista 4,5 kilometrarna. En utbyggnad av sträckan hade ökat kapaciteten från åtta till uppemot 40 tåg i timmen.
– Hur många miljarder förlorar Skåne, Halland, Västra Götaland och Sverige på minskad arbetspendling, lägre sysselsättning, minskade arbetsmarknader, sämre kompetensförsörjning och konkurrenskraft för näringslivet på grund av att denna korta sträcka inte byggs ut till dubbelspår? säger Anna Pettersson, regional utvecklingsdirektör i Region Skåne, i ett pressmeddelande.
På Trafikverkets hemsida står följande om projektet: 2023 invigdes dubbelspåret på sträckan Ängelholm-Maria, 2025 öppnade det färdigbyggda dubbelspåret i tunnel genom Varberg. Men Västkustbanans fulla kapacitet nås inte förrän hela banan är dubbelspårig. Därför planerar vi för att bygga ut också den allra sista enkelspårssträckan.