Företagarnas valkampanj har redan smugit i gång. Det första steget är en ny valplattform med 25 konkreta förslag som kan bidra till att sätta fart på den svenska tillväxten. Förslagen bygger på de prioriteringar som beslutats av Företagarnas kongress.
Tappar i ranking
Patrick Krassén är Företagarnas policychef och en av nyckelpersonerna i organisationens politiska påverkansarbete. Han menar att Sveriges framtida välstånd borde bli en av riksdagsvalets viktigaste frågor.
- Sverige har tappat i den internationella välståndsligan under en lång period. Det är hög tid att vända utvecklingen, och här kan Företagarnas medlemmar spela en viktig roll, konstaterar han.
Han pekar på att Sverige hade en unikt hög tillväxt i ekonomin mellan 1870 och 1970. Det var en period som präglades av näringsfrihet, frihandel, politiska reformer och investeringar som lade grunden till Sveriges välstånd. Levnadsstandarden tiodubblades under den här perioden, en utveckling som tog Sverige till toppen av välståndsligan.
- Sedan dess har det gått knackigare. Sverige halkar efter, och vi hamnar allt längre ner i listorna över välstånd och tillväxt, säger Patrick Krassén.
Konkreta förslag
Företagarnas valprogram lyfter fram en rad konkreta förbättringsförslag.
- För att öka vårt välstånd behöver vi frigöra människors kraft och potential – i entreprenörer, innovatörer och medarbetare som får företag att växa. Det är politikens uppdrag att skapa förutsättningarna – och då behöver vi se att företagandets villkor prioriteras.
Tillsammans med sina kollegor på Företagarnas avdelning för politik och opinion har han tagit fram en lista med Företagarnas politiska prioriteringar inför valet 2026. Det handlar om att ta bort tillväxthinder – och organisationen pekar på fem prioriterade områden:
- Minskad regelbörda för företag.
- Lättare och billigare att hitta och anställa kompetent personal.
- Minskad beskattning av företag och företagande.
- Reformering av arbetsmarknadens spelregler.
- Bättre konkurrens och infrastruktur.
Inom varje område läggs fem konkreta reformförslag fram. Det handlar om allt från sänkta arbetsgivaravgifter till att lägga ner Arbetsförmedlingen.
Små företag – det största vi har
Under valåret 2026 intensifieras Företagarnas valarbete ytterligare, bland annat med en kampanj under parollen: ”Små företag – det största vi har”. Budskapet kommer att synas i allt från sociala medier till busskurer.
- Det är ett budskap som funkar bra både nationellt och på lokal nivå, säger Patrick Krassén.
Att valtempen nu stiger märks på flera håll inom Företagarna. Redan för några veckor sedan fick de medlemmar som har anmält sig till Företagarnas panel (en panel där medlemmar får delta i enkäter som formar Företagarnas rapporter och politiska arbete) svara på frågor om vad de förväntar sig av riksdagsvalet 2026. De fick också tillfälle att sätta betyg på regeringens företagarpolitik under den gångna mandatperioden på en skala 1–5. Resultatet kommer att publiceras inom kort.
Företagarnas policychef är hittills måttligt imponerad av regeringens företagarpolitik:
- Jag ger regeringen Kristersson en 3:a i betyg, säger Patrick Krassén. Regeringen har gjort en del saker som är bra, men den har gjort för lit
Det som möjligtvis kan höja betyget är om regeringen föreslår åtgärder som underlättar förutsättningarna att driva företag i den höstbudget som presenteras den 22 september.
Vad skulle du vilja se i höstbudgeten?
- Sänkt elskatt och bolagsskatt, minskade arbetsgivaravgifter, sänkt statlig inkomstskatt samt att 3:12-reglerna förbättras. Skulle gärna se att regeringen skalar ner på statliga företagsstöd och i stället använder det budgetutrymmet till att sänka arbetsgivaravgifter och bolagsskatter, säger Patrick Krassén.