Johan Fernstedt börjar sitt nya jobb i januari, men Företagarnas nya marknads- och försäljningschef känner redan att han har hamnat helt rätt.

– Om hela Sverige ska leva måste de små och medelstora företagen kunna blomstra. Att få vara med att jobba för dem, de som driver tillväxt i Sverige, är så jäkla viktigt, säger han.

Uppvuxen i Motala men sedan länge hemmastadd i Stockholm har Johan en lång bakgrund i mediebranschen, bland annat inom TV 4 och Kanal 5. Han har även hunnit med att leda en reklambyrå. Närmast kommer han från en roll hos fackförbundet Unionen som liknar den som han kommer att ha på Företagarna. Medlemmar i hela landet, förtroendevalda – den som letar efter likheter med Företagarna behöver inte anstränga sig.

Häromåret korade Marknadsföreningen Johan till Årets Marknadschef för ett ”framåtlutat, modigt och integrerat ledarskap” som åstadkommit en tydlig varumärkesförflyttning och skapat medlemstillväxt. Det är egenskaper som han tar med sig in i arbetet på Företagarna.

Nej, Johan vill inte säga något specifikt just nu om hur han vill jobba framåt. Första arbetsdagen är trots allt nästan två månader bort. När han börjar har vi julen och nyårsfirandet bakom oss och dagarna börjar så sakteliga bli ljusare igen.

– Jag ser jättemycket fram emot att lära känna marknads- och försäljningsteamet och hela organisationen, med regionchefer, riksstyrelse, förtroendevalda och alla andra, säger han.

Med det sagt kommer Johans fokus att ligga på att utveckla Företagarnas erbjudande.

– När man går in i en ny roll behöver man vara ödmjuk. Jag tänker att jag ska lyssna och lära, både från medarbetare, medlemmar och förtroendevalda. Jag behöver förstå vad som verkligen driver medlemstillväxt, säger han.