Det som fick Antonie att bli egenföretagare var, förutom driv, att hon ville ha kontroll över sitt företags utveckling, inriktning och fokus. Det var något hon saknade som anställd.
– Jag är inte skapt till att vara anställd utan jag vill framåt och ha möjlighet att påverka på riktigt. Som företagare tillsammans med min partner – som också är min man – fick jag den möjligheten, att göra saker som vi och jag vill. Jag har nog alltid tänkt som en företagare men det som fick över mig var just kontrollen över helheten. Och helt ärligt – det är mindre stressigt att vara företagare än att vara anställd har det visat sig, säger Skansenhäll.
Smiley & Riley är en affärsdrivande reklambyrå. De erbjuder tjänster så som varumärkesutveckling, kreativ och strategisk rådgivning, projektledning, produktion av design, foto och film och contentskapande.
– Vårt motto är gör bra skit så kommer pengarna. Vår vision är att uppfylla våra kunders drömmar och mål, säger Skansenhäll.
De vill alltid göra det som är bäst för kunden. Det innebär att de ibland tar kreativa genvägar, arbetar väldigt enkelt och prestigelöst samt lyssnar in och förstår helheten i kundens affär. Ordet affärsdrivande ligger i fokus – att inte lyckas driva kundernas affärer framåt anses vara ett misslyckande.
Resan har inte alltid varit enkel
Att starta under pandemin banade väg för ett mer flexibelt och digitalt företagande. Men det har också inneburit att kriserna har kommit på löpande band. Trots det har de lyckats hålla näsan över ytan.
– Jag hade aldrig varit där jag är idag om det inte vore för min partner och kollega Mikael Florens. Att vara ett par som driver ett företag involverar hela familjen – på gott och ont. Vi bollar reklamidéer och varumärken över middagsbordet, tar med barnen som statister, testar namn och design på dem, säger Skansenhäll och tillägger:
– Vi reser mycket med vår husbil så vi kan finnas nära till hands för våra kunder utan att göra det komplicerat. Det gör oss unika, hur många reklambyråer dyker upp till ett kundmöte i en husbil?
Antonie berättar att hon känner sig extra stolt över sitt starka engagemang, något som hon upplever att kunderna uppskattar.
– Att fortsatt känna det engagemanget efter fem års företagande gör mig stolt. Inget är på slentrian utan det är med glädje, nyfikenhet och driv. Att det går bra är såklart ett plus, säger hon.
En framtidsvision är att kunna gå in som kreativ affärspartner i olika startupbolag för att kunna hjälpa till med varumärke och strategi från start. Något Antonie tror blir en bra affär för såväl hennes bolag som för startupbolaget.
Vilka är dina bästa företagartips?
– Ha roligt. Om man inte gillar det man gör blir det inte hållbart i längden. Och ordet nej, både till ohållbara idéer och till beställningar som inte går i linje med vad man vill leverera. Integritet är viktigt för den egna mentaliteten på lång sikt, jag glömmer det ibland själv men ordet nej är otroligt viktigt. Och glöm inte att ta helg och vara ledig. Återhämtning för sinne och kropp är viktigt, säger Skansenhäll.