På onsdagen presenterade Brottsförebyggande rådet (Brå) en studie om företagens utsatthet för brott. Det är den första gången som Brå undersöker den självrapporterade utsattheten för brott bland företag genom en nationell enkät riktad till företag. Något som Företagarna länge efterfrågat och välkomnar.
– Brås rapport är viktig. Utan insyn i hur utsattheten ser ut blir det svårt för polis, politiker, kommuner och myndigheter att prioritera rätt insatser, säger Marcus Larsson, Företagarnas expert på brott mot företag.
Stöld, inbrott och bedrägerier
Resultatet av Brås studie stämmer väl överens med Företagarnas rapporter. Fyra av tio företag uppger i den att de utsatts för brott och vanligast är stöld eller inbrott samt bedrägeri. I Brott mot företagare 2025 uppger 44 procent av företagen med anställda att de blivit utsatta för brott. Vanligast är bluffakturor, stölder och skadegörelse.
Drygt en femtedel av företagen som besvarat Brås enkät uppger att de utsatts för bedrägeri de senaste 12 månaderna. Hotell- och restaurangbranschen är mest utsatt. Där uppger fler än sex av tio företag att de utsatts för brott de senaste 12 månaderna. Utsattheten för brott är lägst inom Informations- och kommunikationsverksamhet (tre av tio).
Många anmäler inte
Precis som i Företagarnas rapporter visar Brås studie att många brottsutsatta företag inte gör en polisanmälan. Över hälften av de företag som utsatts för brott polisanmäler inte, men det varierar mellan de utsatta branscherna.
– Att företag inte polisanmäler brott beror framför allt på en hopplöshet. Många känner att det inte leder någon vart att anmäla, säger Marcus Larsson.
För att vända utvecklingen anser Företagarna att det är viktigt att fortsätta kartlägga brotten som drabbar företag, förenkla anmälningsprocessen, prioritera mängdbrotten och harmonisera ersättningar för privatpersoner och företagare som utsätts för bedrägerier.