På onsdagen fattade riksdagen beslut i enlighet med regeringens förslag om att införa en tioårig grundskola. Det betyder att barn som är sex år när höstterminen 2028 inleds kommer att börja i årskurs ett i grundskolan, i stället för att som nu gå ett år i förskoleklass innan de börjar i ettan.
– Införandet av en mer formaliserad undervisning i nya årskurs ett, som en del av grundskolan, är i grunden en bra reform för att skapa en mer sammanhållen skolgång utan byte mellan skolformer, säger Diana Vasiliou, Företagarnas expert på utbildning och kompetensförsörjning.
Riksdagens beslut innebär även att skolformerna anpassad grundskola, specialskola och sameskola utökas med en ny första årskurs, men i övrigt ska rådande regelverk gällande ämnen och kursplaner för de olika skolformerna följas.
Ta med det som är bra
Syftet med en tioåring grundskola är att ge eleverna en mer sammanhållen och likvärdig skolgång. Förskoleklassen infördes 1998 som en frivillig skolform för sexåringar i syfte att skapa en mjuk övergång mellan förskolans och grundskolans pedagogiska verksamhet och mål. Sedan 2018 är förskoleklassen obligatorisk, men fortfarande en egen skolform.
– Fokus på kunskap, både vad gäller läs- och skrivinlärning och utveckling av grundläggande matematiska färdigheter, är alltid välkommet. Detta får dock inte ta ifrån barn det viktiga pedagogiska tänket som i dag finns i förskoleklassen med fokus på lek och rörelse som en integrerad del i undervisningen. Sådan typ av pedagogik stimulerar naturligt barns kreativitet och problemlösningsförmåga, vilka är nyckelkompetenser som är otroligt viktiga för att bygga morgondagens Sverige, säger Diana Vasiliou.
Kompetensförsörjning en utmaning
Ändringarna i skollagen börjar gälla 1 juli 2026, men tillämpas första gången i fråga om utbildning och annan verksamhet som bedrivs efter den 30 juni 2028. Övriga lagändringar som är en konsekvens av den tioåriga grundskolan börjar gälla den 1 juli 2028.
– Reformen innebär att det kommer att krävas en del fortsatta kompetensutvecklingsinsatser för dagens förskollärare. Även om det finns övergångsregler kan mindre skolenheter ha svårare att hantera behovet av fortbildning och rekrytering jämfört med större huvudmän, säger Diana Vasiliou.