Efter omfattande kritik, bland annat från Företagarna, har EU-kommissionen nu meddelat att den nu drar tillbaka det omstridda Green Claims-direktivet. Beskedet är enligt Företagarna en viktig framgång för tusentals småföretagare som driver på den gröna omställningen, men riskerade att tystas av oproportionerliga regelkrav.

– Vi har tydligt påtalat att direktivet riskerade att slå oproportionerligt hårt mot småföretag – trots att det är just de mindre företagen som med sina tjänster och produkter driver mycket av den gröna omställningen, säger André Nilsson, näringspolitisk expert på Företagarna.

Regelbörda och censur

Green Claims-direktivet lanserades 2023 i syfte att motverka så kallad grönmålning – där företag använder miljörelaterade påståenden utan tillräcklig grund. Ambitionen att stärka konsumentskyddet välkomnades av många, men utformningen av förslaget fick snabbt kritik för att skapa omfattande regelbörda, särskilt för små och medelstora företag.

Ursprungsförslaget innebar i praktiken att företag censurerades och skulle bli tvungna att be om lov från myndigheter för att få använda vissa begrepp. För de som skulle bryta mot kraven förslogs hårda straff.

– Småföretagare har ofta höga hållbarhetsambitioner men saknar tid och resurser för att navigera i en snabbt växande djungel av regelverk. Att införa ytterligare regelbörda för att kommunicera sin miljönytta riskerade att leda till att de företag som faktiskt gör skillnad tystnar, medan stora aktörer med egna juristteam fortsatt skulle dominera marknadsföringen, säger André Nilsson.

Hållbarhetskommunikation fortsatt viktigt

Enligt EU-kommissionens egna uppgifter riskerade så många som 30 miljoner mikroföretag att omfattas av regelverket i dess senaste utformning – trots att intentionen var att undanta små och medelstora företag. Det är ett av flera skäl till att direktivet nu dras tillbaka, bara dagar före de avgörande trilogförhandlingarna, mellan EU:s tre institutioner.

Företagarna välkomnar kommissionens besked, men påminner samtidigt om att behovet av tydliga, rimliga regler för hållbarhetskommunikation kvarstår.

– Att komma till rätta med grönmålning är viktigt, men lagstiftningen får inte slå undan benen för de som driver den gröna omställningen. Nu hoppas vi att kommissionen i nästa steg lyssnar mer på företagens verklighet och fokuserar på insatser som ger förutsättningar för, snarare än hämmar, hållbara initiativ från näringslivet, säger André Nilsson.