Det samhälleliga språket är fyllt av metaforer. Inom konkurrensområdet beskrivs ofta en jämn spelplan som ett önskvärt tillstånd. Men steget från metaforer till rättsliga principer och lagtext är ofta långt. Vad som i lagens mening är en jämn spelplan är inte alltid enkelt att slå fast. När till exempel kommuner och regioner köper in vissa välfärdstjänster kan de välja att göra avsteg från full konkurrensutsättning och reservera upphandlingar för idéburna organisationer. Det finns även andra tillfällen då det går att göra så kallade reserverade upphandlingar, men enligt Företagarna skapar de här möjligheterna mest otydlighet.
– Idén bakom att reservera upphandlingar är egentligen god. Den bygger på att kunna stödja verksamheter vars främsta syfte är social och yrkesmässig integration. Men i praktiken är reglerna i upphandlingslagarna kring detta så pass otydliga att de riskerar att bli ett verktyg för godtycke, säger Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling och konkurrens.
Brist på vägledning
Ett uppmärksammat exempel är att Uppsala kommun valde att reservera upphandlingen av driften av Ferlin vård- och omsorgsboende för idéburna organisationer. Kommunens beslut överklagades av flera större vårdföretag som menade att kommunen agerat utanför lagens ramar. Förvaltningsrätten avslog deras begäran om överprövning. Målet överklagades till kammarrätten som avslog överklagandet. Målet är nu överklagat till Högsta förvaltningsdomstolen.
– Det behövs mer vägledning och praxis för att reserverade kontrakt ska kunna användas utan att urholka konkurrensen. Kriterierna för vad som är en idéburen aktör måste definieras tydligt på nationell nivå och upphandlande organisationer måste vidare kunna visa med fakta, inte med goda intentioner, att ett reserverat kontrakt är förenligt med upphandlingslagstiftningen, säger Magnus Johansson.
Konkurrens är viktigt
Enligt Företagarna bör sociala mål integreras i offentlig upphandling – men inte på bekostad av den fria konkurrensen. I dag är det svårt att veta vad som är ett acceptabelt socialt syfte och hur det ska gå att kontrollera att kraven verkligen uppfylls.
– Den ideella sektorn omfattar både små föreningar med begränsade resurser och stora välfärdsaktörer. Att ge denna sektor ett kollektivt försprång riskerar att slå ut andra leverantörer som konkurrerar med kvalitet och pris. Det i sig innebär att förutsättningarna för reserverade kontrakt måste tillämpas restriktivt, säger Magnus Johansson.
Utan restriktiv tillämpning av möjligheten kan reserverade kontrakt i praktiken innebära att upphandlande organisationer väljer bort större delen av marknaden vars leverantörer under decennier levererat vård, omsorg eller arbetsmarknadstjänster. Förloraren blir inte bara dessa leverantörer, utan riskerar även att leda till högre kostnader.