Nu kan alla företag som har synpunkter på hur EU:s förordning om digitala marknader (DMA) fungerar lämna in dem till EU-kommissionen. Fram till 24 september pågår ett offentligt samråd som är en del av en pågående utvärdering av om förordningen uppfyller sitt syfte.

DMA finns till för att skärpa konkurrensen mellan digitala plattformar på den inre marknaden. Den reglerar stora, systemviktiga internetplattformar, som i förordningen kallas för grindvakter. Dessa är Alphabet (Google) med bland annat Chrome och YouTube samt olika plattformar från andra techjättar som Amazon, Apple, Bookings, Meta (tidigare Facebook), Microsoft och ByteDance (TikTok).

Vad är Digital Markets Act (DMA)?

Hur påverkar DMA småföretagen?

EU-kommissionen vill ta reda på om DMA fungerar som tänkt för att säkerställa konkurrensutsatta och rättvisa marknader, samt vilken påverkan lagstiftningen har på företagsanvändare, särskilt små och medelstora företag samt på slutanvändare. Vidare vill den veta om skyldigheten till interoperabilitet (artikel 7 i DMA) bör utvidgas till att omfatta sociala nätverkstjänster online, samt om det finns behov av att ändra reglerna, inklusive listan över kärnplattformstjänster, skyldigheter.

Konkurrensverkets webbplats finns mer information om det offentliga samrådet och länkar till hur man rent praktiskt gör för att lämna in synpunkter.