Carmonia
Mark & Stencenter i Borås
Jobbar med projektering av trädgårdar och pooler. Kommer att börja med franchise under hösten.
Miljönären
Borlänge
Måleriföretag som sedan i våras lanserar ett franchisekoncept över hela landet.
Zócalo
Stockholm
Mexikanskt restaurangkoncept som startade i Stockholm och som sedan tre år expanderar med franchise. Zócalo konverterar också egna enheter till franchise.
Vardagshjälten
Landskrona
Jobbar med städ och hushållsnära tjänster. Drivs av Jenny Lilja som redan från start ville bygga verksamheten för att kunna bli en franchise. Rullar ut sitt koncept under hösten.
Shoppis
Östersund
Säljer begagnade prylar i butik. Ett slags "Blocket live” som tack vare stort intresse i resten av landet hittat en franchiselösning. Expanderar under hösten.
Tårtdecor
Kungälv
Butik om säljer tårtdekorer och festprylar både i butik och på nätet. Har haft ett franchisekoncept under tre år.
Prison Island
Västerås
Ett "Fångarna på fortet-koncept” som expanderar mer utanför Sverige än inom landet.
Källa: Anders Svensson, Franchisegroup
Text: Anna-Maria Stawreberg.
Är det här framtidens McDonalds?
Publicerad 6 nov. 2017
7 Eleven, McDonald’s och Gallerix är exempel på framgångsrika franchisekoncept. Men vilka företagsidéer kan bli morgondagens succéer? Här är listan med några unga och spännande företag som satsar på tillväxt genom franchise.

✔ Var kräsen
Det gäller att välja franchisetagare selektivt – bli inte smickrad och tacka ja till första bästa intressent.
✔ Ta det lugnt
Ha inte för bråttom.
Det är lätt att rusa iväg när du hittat en tänkbar franchisetagare. Gör ett ordentligt grundarbete innan du bestämmer dig.
✔ Tänk långsiktigt
Förbered dig på att du och dina franchisetagare ska ingå ett livslångt partnerskap. Ta referenser. Gör intervjuer.
✔ Rätta virket?
Ofta är inställningen viktigare än själva branschkunskapen. Rätt inställning är svår att lära in. Branschkunskap kan man lära sig och ta in externt.
✔ Gör läxan
Lägg tid på förberedelsearbetet. Som franchisegivare behöver du kunna formulera målen med din verksamhet tydligt för en tänkbar franchisetagare.
✔ En ambassadör
Tänk på att franchisetagaren blir ditt företags ansikte utåt på sin ort.
✔ Avtal, avtal, avtal
Fundera igenom och teckna vattentäta avtal – för allas skull. Att ta hjälp av Företagarnas jurister är en självklarhet.
✔ Lönsamt?
Går det att få lönsamhet nog för flera personer i verksamheten?