Många som har baxat sig ur en trång parkeringsficka har nog tänkt att det borde finnas smidigare sätt att flytta bilar på. Det gör det också. Bland de som jobbar i biltestanläggningar, fabriker, bilhallar och museer är Stringo synonymt med batteridrivna fordonsflyttare. Även polismyndigheter använder Stringos produkter för att flytta beslagtagna bilar. Det handlar om maskiner som ergonomiskt, säkert och med stor precision kan flytta fordon i miljöer där de inte kan eller får rulla för egen maskin. Sedan starten för fyrtio år sedan har företagets produkter hittat ut i världen från tillverkningen i Nyland mitt i Höga kusten.

Tullarna kom plötsligt

USA är en viktig marknad för bilindustrin och även för Stringo. Mellan 35 och 40 procent av omsättningen kommer därifrån och företaget har ett säljdotterbolag i USA för att kunna vara nära kunderna. Inget kunde dock förbereda Stringo på de importtullar som Trumpadministrationen införde i år. Den 12 mars lades 25 procents tull på stål och aluminium och 4 juni höjdes tullsatsen till 50 procent. Tullarna gäller även derivat, alltså varor som innehåller stål och aluminium.

– För oss ändrades allt över en natt. Det fanns ingen tid att planera för hur vi skulle möta så förändrade villkor, säger Stringos vd Nina Thelin.

Fastnade i tullen

Hon berättar att Stringo tog kontakt med Kommerskollegium som berättade för dem att det var en unik situation. Det vanliga är att handelspolitiska förändringar föregås av förhandlingar och att de som berörs har möjlighet att i god tid sätta sig in i hur de påverkas av ändrade regelverk. Nu kunde inte ens experterna på myndigheten berätta vad som gällde, eftersom det fanns så många frågetecken.

När tullarna slog till hade Stringo varor som fastnade i tullen i USA. Det gällde därför att snabbt ta reda på vad som skulle hända med dem.

– Vi tog aldrig någon juridisk hjälp gällande detta. Eftersom regelverket var så nytt upplevde vi att alla stod lika frågande som vi gjorde. Vår CFO och vår Country Manager USA dök in i materialet och med hjälp av AI kunde vi ta oss igenom detta massiva regelverk för att förstå hur vi skulle navigera, säger Nina Thelin.

Dyrare för kunden

Varorna kom igenom tullen, men för de amerikanska kunderna har Stringos fordonsflyttare blivit i genomsnitt 25 procent dyrare. För företaget har det också kostat tid och pengar att sätta sig in i regelverket och hantera tulladministrationen.

– Vi har en fantastisk ekonomichef som har kunnat tackla den här situationen och våra leverantörer har verkligen hjälpt oss, men det kräver mycket handpåläggning eftersom vi inte har några automatiska system  på plats för att hantera tullarna, säger Nina Thelin.

Företaget har behövt involvera hela leverantörskedjan för att ta reda på varifrån stålartiklarna som används i fordonsflyttarna kommer. Det handlar om att artikel för artikel ta reda på i vilket land metallen är smält.

Hoppas på ett nytt avtal

Stringo har kunder i fyrtio länder och dotterbolag inte bara i USA utan även i Japan och Kina, men den amerikanska marknaden väger tungt. Därför hoppas företaget på framsteg i samtalen mellan EU och USA. Någon slags överenskommelse som ger stadga och tar bort osäkerhet står högt på önskelistan.

– Det jag önskar är att förhandlingarna mellan EU och USA ska falla väl ut. Det krävs för att vi ska kunna hitta någon slags långsiktig strategi igen, säger Nina Thelin.