Nio av tio svenskar använder Swish för betalningar och omkring 300 000 företag och organisationer kan ta emot sådana betalningar. Inte minst fysiska butiker inom detaljhandeln accepterar Swish i hög utsträckning.

Vilka funktioner i själva teknikplattformen Swish som är tillgängliga för företag och konsumenter kan dock variera beroende på hur bankintegrationen ser ut. Sedan hösten i fjol har det funnits en funktion för att hantera återkommande och automatiska betalningar direkt i Swish. Något som Danske Bank och Klarna var snabba att erbjuda sina företags- och konsumentkunder.

För företag erbjuder tjänsten möjlighet att dra pengar automatiskt från dem som lämnat ett medgivande i Swish via bank-id. Kunderna behöver alltså inte signera varje transaktion. Prenumerationer och månatliga gåvor är exempel på tillämpningsområden.

Den här veckan har Handelsbanken och SEB meddelat att de ansluter sig till de banker som redan erbjuder tjänsten.

– Återkommande betalningar med Swish är något många svenskar efterfrågar, och Handelsbanken och SEB:s lansering gör det nu möjligt i en större skala. Det blir enklare att ha koll på sina återkommande utgifter och få överblick över sina vardagsbetalningar, säger Urban Höglund, vd på Swish.