För Per-Arne Andersson tog en lugn julidag i sommarhuset en olustig vändning. När han loggade in i företagets digitala brevlåda såg han till sin förvåning att det fanns flera betalningskrav från Kronofogden.
– Jag tänkte vad i jösse namn är detta. Vi är ett superseriöst företag med god ekonomi så det är ju inte sådant man vill se. Jag ringde direkt till Kronofogden, säger han.
Kronofogdemyndigheten hänvisade honom vidare till Transportstyrelsen, eftersom betalningskraven handlade om fakturor därifrån.
Jag trodde inte det var sant
Vid det här laget hade Per-Arne satt sig i bilen för att åka de fyrtio milen från sommarhuset till kontoret på Lysmasken Energi & Mätteknik AB i Kinna där han är vd. När han fick tag i Transportstyrelsen visade det sig att det fanns ännu fler fakturor från myndigheten som var på väg att gå till Kronofogden.
– Jag trodde inte att det var sant. Hur kan en myndighet ”märka” ett seriöst företag som gör rätt för sig på det här sättet?
I samtalet med Transportstyrelsen fick Per-Arne reda på att hans företag enligt myndigheten hade okänd adress. Det berodde på att två postförsändelser – oklart vilka – kommit i retur till dem. Följden blev att alla vidare aviseringar upphörde, även dem som gick till den digitala brevlådan i Kivra. I stället skickades företagets kostnader som löpte på i Transportstyrelsens system direkt till Kronofogden.
– Hur kan vår adress vara okänd? Det går att nå oss via mejl, mobil, företagets växel, hemsidan och vi har dessutom en tydligt uppmärkt postlåda utanför kontoret, säger Per-Arne.
Krav från Kronofogden
På Lysmasken Energi & Mätteknik AB arbetar tolv personer med mätning av överförd energi, till exempel fjärravläst el- och fjärrvärmemätning. Företagets tekniker byter och bygger om elmätare och mätarplatser för nätägare i mellersta och södra Sverige. Verksamheten innebär att företaget har nio bilar som rullar och jämte fordonsskatt betalar det trängselskatt när kunderna finns där sådan tas ut.
– Vi vet inte exakt när Trasportstyrelsen fakturerar oss för något och fakturorna har ju alltid kommit per automatik till Kivra. Därför hade vi ingen tanke på att de plötsligt kunde sluta skicka dem utan att vi fick veta om det.
När hela bilden klarnat betalade företaget genast in alla utestående fordringar och genom kontakten med Trasportstyrelsen kunde noteringen om okänd adress tas bort, så att kontaktvägarna till myndigheten fungerar igen.
– Eftersom flera trängselskatteavgifter på småsummor hade förfallit tillkom dyra tilläggsavgifter på 500 kronor per tillfälle, säger Per-Arne.
Vill få rättelse
Även om ordningen är återställd skaver vetskapen om hur lätt det kan bli fel, enligt Per-Arne. Han resonerar att om det hänt en gång så kan det hända igen. Att behöva förklara för leverantörer och banken varför företaget finns i Kronofogdens rullor är inte heller speciellt roligt.
– Vi är ett trippel-A-företag och med vår kreditvärdighet är det ju märkligt att vi har haft ärenden hos Kronofogden, säger Per-Arne.
Nu vill han varna andra företagare för hur lätt det kan bli problem och via advokat driver företaget nu frågan om att få återkallelse och rättelse.
– Jag har förstått att Transportstyrelsen sällan eller nästan aldrig återkallar ärenden som de skickat till Kronofogden, men jag tycker inte att det får gå till på det här viset, säger han.
Rutinförfarande på Transportstyrelsen
Christofer Kärrdahl är strateg på Transportstyrelsen. Han förklarar att myndigheten hanterar mycket stora mängder utskick och att den därför har utarbetat rutiner för vad som händer om post kommer i retur.
– I grund och botten handlar det om att vi måste kunna säkerställa att det vi skickar ut når rätt mottagare. Försändelser från oss kan innehålla värdehandlingar som till exempel registreringsbevis och de får inte komma på avvägar, säger han.
I praktiken innebär rutinerna att en mottagare får okänd adress om ett visst antal försändelser kommer i retur inom en viss tidsrymd. Då händer det som Lysmasken Energi & Mätteknik AB fått erfara – alla vidare försändelser stoppas.
– Den här rutinen har vi utvecklat efter många års erfarenhet av vad som fungerar. När adressen till en sådan mottagare har verifierats löper försändelserna på som vanligt igen, säger Christofer Kärrdahl.
Efterhörandeplikt
Transportstyrelsen har däremot inte någon rutin eller kapacitet att aktivt undersöka vad som gör att en mottagare får okänd adress. Det kan handla om en flytt, att postnummerindelningen ändras eller något liknande. Myndigheten försöker alltså inte komma i kontakt med mottagaren.
– Det tråkiga svaret är att du som företag eller privatperson – fordonsägaren – har efterhörandeplikt. För Transportstyrelsen avser det fordonsskatt, trängselskatt och infrastrukturavgift (broavgift). Det betyder att du behöver hålla koll på när en betalning borde förfalla och agera på det. Det räcker inte att peka på att du inte har fått någon faktura från Transportstyrelsen, säger Christofer Kärrdahl.
På Lysmasken Energi & Mätteknik AB vet man fortfarande inte vad det är för några försändelser som returnerades och satte i gång Transportstyrelsens rutiner för okänd adress.