På grund av nya amerikanska tullbestämmelser stoppade postoperatörer i slutet av augusti möjligheten att skicka försändelser med varor till USA och Puerto Rico. Från och med 23 oktober är det återigen möjligt, eftersom Postnord lanserat tjänsten Postal Delivered Duties Paid (PDDP).

– Efter att framgångsrikt ha testat lösningen med en liten grupp kunder är vi nu glada att kunna göra den tillgänglig för alla som skickar varor till USA och Puerto Rico, särskilt inför högsäsongen under Black Friday och jul, säger Björn Bergman, chef för Group Brand and Communication på Postnord.

Avsändaren måste betala

Det var den 29 augusti som USA slopade de minimis-undantaget för inkommande varor. Det innebar att varor med ett lågt värde (understigande 800 dollar) kunde föras in i USA utan tullar och skatter. Efter slopandet av undantaget omfattas i stort sett alla varor som skickas till USA och Puerto Rico av importtullar, som USA kräver ska betalas innan försändelsen anländer.

Postal Delivered Duties Paid-tjänsten innebär som namnet antyder att avsändaren ges möjlighet att betala tull och Postnord ser sedan till att betalningen sker i tid och att mottagaren inte debiteras några extra avgifter vid leverans.

Postnord har uppdaterat onlinetjänster

USA kräver nu också att fler, fullständiga och korrekta elektroniska tulluppgifter uppges vid bokningstillfället. För att hjälpa kunder med det har Postnord uppdaterat online-tjänsterna för direktbetalande kunder. De kan se beräknade tullavgifter och betala alla avgifter direkt i kassan. Fakturakunder kommer även fortsättningsvis att hantera sina försändelser via PostNords affärssystem och faktureras i efterhand, baserat på det slutliga tullbeloppet som betalats till US Customs and Border Protection (CBP).