EU:s finansministrar enades på torsdagens möte i Bryssel om att avskaffa regeln som gör det möjligt för företag utanför unionen att skicka paket tullfritt till mottagare på den inre marknaden, om värdet understiger 150 euro. Dessa kallas försändelser av ringa värde. Konsekvensen är att även dessa försändelser av mindre värde ska förtullas.
Bara i fjol rörde det sig enligt EU-kommissionens uppgifter om 4,6 miljarder paket. Mer än 90 procent av dem kom från Kina, främst från stora online-marknadsplatser som Temu, Shein och Alibaba.
Ett steg tillbaka för frihandeln
Finansminister Elisabeth Svantesson beskriver finansministrarnas beslut som en väldigt stor seger och något som hon och regeringen arbetat för länge. Redan i vintras menade den att ett slopande av tullfriheten vore ett viktigt steg för att öka konkurrensneutraliteten.
– Å ena sidan innebär detta beslut en tullhöjning, vilket är ett steg tillbaka för frihandeln. Å andra sidan har många handlare i Europa oroat sig för produkter som kommer från länder utanför EU, främst Kina, att de löper högre risk att vara osäkra eller innehålla farliga material. Europeiska tullmyndigheter klarar inte av att kontrollera att alla paket lever upp till EU:s höga krav, säger Patrick Krassén, policychef på Företagarna.
Kritikerna av denna import har pekat på att många företag utanför EU systematiskt underprissätter varor för att kunna dra nytta av tullfriheten, vilket på så vis snedvrider konkurrensen till de europeiska företagens nackdel. Kritiken har även riktat in sig på stora volymer billiga kläder, eller fast fashion, som inte lever upp till EU-krav på hållbarhet, samt problem med varor som inte lever upp till produktsäkerhetskrav.
Reform av tullbestämmelser
I den andra vågskålen finns konkurrens- och effektivitetsaspekter. Genom att ha enklare regler för små försändelser kan fler e-handlare konkurrera med varandra och konsumenterna får därigenom ett större varuutbud.
– Att hantera och samla in tullavgifter för stora volymer paket vars värde är ringa kan också leda till att den administrativa kostnaden överstiger tullintäkterna, vilket gör reglerna kostnadsineffektiva, säger Patrick Krassén.
Inom EU pågår en större reform av unionens tullbestämmelser. Den väntas utmynna i en central it-plattform för tullhantering och förstärkta kontroller, där handelsdata, tullinformation och riskbedömning ska hanteras i ett och samma system. Tanken är att den nya tullhubben ska kunna hantera tulladministration ända ner på artikelnivå. Men det är ännu ett par år innan detta träder i kraft.
Beslutet mellan EU:s finansministrar på mötet i Bryssel innebär alltså avsikt att det ska införas en temporär lösning för att ta ut tullavgifter på små paket redan nästa år, i väntan på att den permanenta lösningen ska träda i kraft 2028.