Tidigare i vår presenterade Folkhälsomyndigheten sitt förslag till föreskrifter och råd till företag som vill bedriva gårdsförsäljning. Det var mer långtgående än vad den nya lagen kräver. Företagarna var därför mycket kritiska och avstyrkte flera av förslagen i det remissvar som lämnades in. Nu har myndigheten tagit till sig av kritiken. Det framgår av de beslutade föreskrifterna.
– Det här är en liten seger. De mest skadliga delarna i myndighetens ursprungliga förslag är borttagna, säger Företagarnas regelförenklingsexpert Erik Östman.
I Folkhälsomyndighetens ursprungliga förslag stod det att de besöksevenemang som lagen kräver skulle pågå i minst 45 minuter, att varje besök skulle inledas med en muntlig information om alkoholens skadeverkningar och att myndighetens skriftliga information om alkohol i tryckt format skulle delas ut till besökarna.
– Nu står det klart att det obligatoriska besöksevenemanget kortas ner och får en tidsgräns på minst 30 minuter, samt att det inte ska krävas utdelning av tryckt material. Det räcker med att inleda med att informera om alkoholens skadeverkningar, säger Erik Östman.
De mildrade föreskrifterna och råden till företag som vill bedriva gårdsförsäljning är enligt Företagarna en klar förbättring och mer i linje med vad lagstiftningen kräver. Det kommer fortfarande vara ett problem att företagaren till skillnad mot Systembolaget måste inleda med information om hur farlig deras produkt är, men det kravet finns i lagstiftningen, inte Folkhälsomyndighetens regler som kompletterar lagen.
– Äras den som äras bör. Folkhälsomyndigheten har faktiskt lyssnat vilket är glädjande och givet deras förutsättningar en seger för sunt förnuft och rimliga villkor för företag, säger Erik Östman.