I och med att Bromma flygplats framtid är osäker blir Arlandas tillgänglighet en avgörande fråga för svenska företags möjligheter att växa, ta affärer internationellt och attrahera kompetens. Men i dag är resan både dyr och ineffektiv, till stor del på grund av stationsavgiften, eller passageavgiften som den också kallas. 

Avgiften är ett resultat av ett gammalt, men nyligen omförhandlat, avtal med operatören A-Train, som kontrollerar Arlanda Express. Avtalet löper ända till 2050 – ett avtal som både näringslivet och trafikexperter länge pekat ut som ett misslyckande. 

Dyr tågtrafik till Arlanda

Regeringen har nu fått tydliga rekommendationer från den statliga Arlandautredningen, att göra både göra pendeltågstrafiken billigare och med fler avgångar. 

– Vi välkomnar förslagen. Pendeltågstrafiken till och från Arlanda är, jämfört med våra nordiska grannländers flygplatser, exceptionellt dyr. Priset är ett hinder för många företagare, säger André Nilsson, Företagarnas expert på infrastruktur.

Sverige är stort, och svenska företag är beroende av bra kommunikationer med omvärlden.

– Företag i hela landet är beroende av att snabbt och enkelt kunna ta sig till och från Arlanda. Om det tar för lång tid, kostar för mycket eller är för opålitligt, då påverkas konkurrenskraften negativt, säger André Nilsson.

Riv kontraktet med A-train

Arlandautredningen, ledd av Peter Norman, föreslår nu att staten tar bort stationsavgiften. Det skulle göra det möjligt att sänka priset på pendeltågsresor från dagens 190 kronor till 43 kronor, samtidigt som premiumalternativet Arlanda Express lever kvar.

– Stationsavgiften är ett haveri, men det finns en lösning: riv det för Sverige skadliga kontraktet med A-Train innan det är för sent. Stockholms framtid hänger på goda kommunikationer med omvärlden och resten av landet. Prioriteras inte Arlanda riskerar Stockholm att i framtiden få lämna ifrån sig kronan som ”the Capital of Scandinavia” till Köpenhamn för gott, säger André Nilsson.